Waar moet ik nu weer over bloggen?

bloggingthis1

21 tips om zelfstandige ondernemers cq. potentiële bloggers over de streep te trekken om te gaan webloggen.

Als ervaren weblogger sta je af en toe vreemd te kijken als je iemand tegenkomt die onwetend is over het fenomeen (webloggen, dat is toch een soort dagboek bijhouden…?) of hoort dat koudwatervrees iemand van het webloggen afhoudt (Ik ben nog steeds aan het bedenken wat voor zinnigs ik in een blog zou kunnen zetten). Vooral de vraag, Waar moet ik nu weer over bloggen? daagde mij uit 21 tips te destilleren uit mijn 5,5-jarige blogactiviteit!

bloggingthis2

1. Voor zelfstandige ondernemers bestaat er maar 1 vorm van webloggen en dat is Corporate Blogging. De posting die ik over dit onderwerp schreef is grotendeels actueel, zij het dat Sanne Roemen van domeinnaam veranderde en de links naar haar postings dus niet meer werken (doodzonde 1: verplaatst nooit een succesvol weblog!)

2. De enige echte verbindende schakel voor een weblogger is je eigen stem te vinden. Dit logje gaat daarover!

3. Dat webloggen een zachte manier is van jezelf verkopen is algemeen bekend, maar vermijd ten alle tijde marketingtaal!

4. Als ondernemer heb je voor alles een eigen strategie en dus ook een eigen blog strategie!

5. Ik heb het vaker gezegd, webloggen doe je ter inspiratie!

6. Bij webloggen is het soms de vraag of je zakelijk en persoonlijk gescheiden moet houden. De posting Mengvoeders onderzoekt oplossingen!

7. Als je het even niet meer weet is er nog altijd de meme. Je kunt er aan deelnemen of er zelf een verzinnen. De eerste waar ik aan meedeed was Tag You!

8. De eerste meme die ik zelf bedacht was Waar blog jij? Tot nu toe de meest succesvolle posting allertijden, naast More than a name!

9. De 2e meme waar ik aan meedeed en die me veel plezier verschafte en voor mijn bezoekers een kijkje in de keuken was: Als je later groot bent.

10. Een groot actueel succes van eigen makelij is de meme Wat is jouw actuele weblog Top5?

bloggingthis3

11. Webloggen en journalistiek hebben veel overeenkomsten als het om formats gaat. Zie ook Rob van Vuuren en het Lingeriedenken. Een goede format wekt altijd belangstelling, zoals deze posting: Webloggen blijft!

12. Om contrast aan te brengen moet je af en toe afwijkend nieuws brengen. Liefst lichtelijk schokkend! Bijvoorbeeld: Weblogs zijn sterfelijk!

13. Gelukkig valt er ook af en toe een online feestje te vieren, bijvoorbeeld met de Online Marketing Blogkermis. Ik deed mee vanaf de 6e blogkermis.

14. Een uitermate succesvolle posting was Businessblogs. Valkuil of succesformule? Webloggen is nu eenmaal geen middenmoot, je houdt ervan of je haat het!

15. Webloggen is jezelf laten kennen.

16. Maar ook: Webloggen is jezelf leren kennen.

17. In het verlengde daarvan: Online marketing voor ondernemers.

18. Maar blijf je wel afvragen: Wat is online marketing succes?

19. Een bijzondere vorm van blogging is het interview. Zo stelde Erno Hannink mij ooit diverse brandende vragen.

20. Ook Debbie Gesthuizen legde mij onlangs het vuur aan de schenen in Wie is er deze week aan de beurt.

21. Sympathie weten op te wekken is een belangrijke hekkesluiter en uitgangspunt voor een weblog. Ik schreef er over in Directieblog.

Nog vragen of opmerkingen? Ik hoor ze graag!

18 gedachten over “Waar moet ik nu weer over bloggen?

Voeg uw reactie toe

  1. Hihi, het veranderen van mijn weblog was een zeer bewuste keuze. Ik veranderde niet alleen de naam, maar ook de focus van mijn toko, mijn doelgroep, mijn activiteiten… Ik had mijn ‘oude’ log wel online willen laten staan, maar dan had ik moeten migreren naar een gratis platform… was de naam alsnog veranderd. Nou ja, kortom… waar ik nu even voor reageer is het volgende: ik ben door deze en de andere post waarin je naar mij verwijst, geprikkeld om de betreffende artikelen weer eens op te sporen. Sommige daarvan passen in aangepaste vorm nu weer in mijn bedrijfsstrategie. Staan dus op de rol om bijgewerkt, geactualiseerd etc te worden en verschijnen dan opnieuw op mijn blog.
    Met veel dank voor deze prikkel en je niet aflatende linklove.

    Like

  2. Het maakt mij niet uit waar bloggers over bloggen maar er is een uitzondering: alleen maar bloggen over bloggen. Dat vind ik zo saai. Denk aan een zanger of zangeres die alleen zingt over zingen, een dichter die alleen dicht over het dichten. Saai toch?

    Like

    1. LOL, ik zie nu pas dat deze blogpost al een ‘oudje’ is. Ik vond het al zo vreemd dat ik hem niet in mijn RSS reader aantrof.

      Ik ben zeer voor kunst doorgeven. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Volgens mij doe je dat het beste door de kunst te beoefenen, door deze verder te verkennen, door ermee te experimenteren en mee te spelen, door op onderzoek uit te gaan. En vanuit deze invalshoek ben ik niet zo’n fan van bloggen over bloggen omdat de blogs die ik ken die over bloggen gaan, allemaal over hetzelfde schrijven. Als er positieve uitzonderingen zijn: ik hou me aanbevolen.

      Like

  3. Zo zie je maar! Sommige kwesties blijven actueel! Echter, het belangrijkste blijft je passie volgen en er over schrijven. En natuurlijk kan techniek of stijl je helpen om krachtige artikelen te maken, maar zonder passie wordt het niets!

    Dus in die zin zou het best mogelijk zijn dat een blogger blogt over bloggen of een dichter over dichten en een zanger over zingen, maar dan wel op een manier dat het vonkje overslaat!

    Wat jij?

    Like

  4. LOL, ik zie nu pas dat deze blogpost al een ‘oudje’ is. Ik vond het al zo vreemd dat ik hem niet in mijn RSS reader aantrof.
    Ik ben zeer voor kunst doorgeven. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Volgens mij doe je dat het beste door de kunst te beoefenen, door deze verder te verkennen, door ermee te experimenteren en mee te spelen, door op onderzoek uit te gaan. En vanuit deze invalshoek ben ik niet zo’n fan van bloggen over bloggen omdat de blogs die ik ken die over bloggen gaan, allemaal over hetzelfde schrijven. Als er positieve uitzonderingen zijn: ik hou me aanbevolen.

    Like

  5. @peter Het voldoet allemaal aan een behoefte, ook de uitzonderingen, maar als je al wat langer meedraait dan is het heel normaal dat bepaalde weblogs niet meer aan jouw behoefte voldoen. Ik begrijp dat het jouw interesse niet meer heeft. Kan ik inkomen, maar voor elk wat wils. Toch?

    Like

Plaats een reactie

Omhoog ↑