Zelf je boek schrijven en uitgeven

ape guy kawasaki

Hoe combineer je de rol van Schrijver, Uitgever en Ondernemer en maak je van jouw (e-)boek een succes? Guy Kawasaki, auteur van elf boeken, waaronder What the Plus!, Enchantment en The Art of the Start, voormalig chief evangelist van Apple geeft samen met co-auteur Shawn Welch het antwoord in APE: How-to-publish-a-book.

Hoe een bestelling van 500 e-books een onmogelijke opgave bleek bij een traditionele uitgeverij en de aanleiding voor APE

Toen Kawasaki’s boek Enchantment verscheen vroeg een grote onderneming om 500 exemplaren van de e-book versie. Zijn uitgever (Penguin) kon die niet leveren, want zij verkopen geen e-books en zo werd de opdracht aan Apple uitbesteed. Apple vroeg de klant om 500 cadeaubonnen te kopen, de zilverdruk op de achterkant open te krassen en de code in iTunes in te voeren. Het bedrijf vond dat teveel werk en probeerde het bij Amazon en Barnes & Noble. Uiteindelijk kwam het er op neer dat een medewerker van het bedrijf 500 creditcard aankopen moest doen. Kawasaki werd er wanhopig van.

Guy Kawasaki is geen debutant. Zijn uitgever heeft hem hoog zitten. Hij heeft een agent die een mooi voorschot regelde. Het team van Penguin bewoog hemel en aarde om van Enchantment een New York Times en Wall Street Journal -Bestseller te maken. Maar deze traditionele uitgeverij kon niet overweg met een bestelling van 500 e-books.

ape

Tip: Corrigeer een geprinte versie van je boek. Op scherm lees je sneller over fouten heen.

Met zelf-uitgeven neem je je lot in eigen handen

Kort na deze ervaring adviseerde een vriend hem om Be the Monkey van Barry Eisler en Joe Konrath te lezen. Een boek dat Kawasaki meteen over de streep trok. Maar was zelf je boek uitgeven echt zo gemakkelijk? Je tekst invoeren in Word, uploaden naar Amazon en kassa! Nee. Zelf uitgeven bleek complexer. Hoe vroeg aan 5 experts op dit gebied om advies en kreeg 8 verschillende meningen, waarvan er minstens twee met elkaar in tegenspraak waren.

Bij toeval ontmoette Kawasaki Shawn Welch via Google+, die hem hielp om overzicht te krijgen en om What The Plus als e-book te ontwerpen, te produceren en uit te geven. Maar wat als je als auteur geen Shawn in je buurt hebt? Zelf uitgeven is dan een activiteit die omgeven is met mythes, frustraties en inefficiency. Dus waarom zelf uitgeven?

ape

Gedrukte versies van boeken verkopen beter als ze ook als e-book beschikbaar zijn.

Het antwoord van Kawasaki: met zelf-uitgeven neem je je lot in eigen handen. Je kunt de frustraties die het vinden van en het samenwerken met een uitgever meebrengt omzeilen. Je hebt meer grip op de uitgave van je boek en op de marketing. Je ontvangt een groter percentage van de opbrengsten van de verkoop en blijft eigenaar van je rechten.

Een succesvolle self-publisher moet wel drie rollen vervullen: schrijver, uitgever en ondernemer. Deze rollen zijn stuk voor stuk een echte uitdaging, maar geen onmogelijke opgave. Zeker niet als mensen die het proces vaker hebben doorlopen je stap voor stap uitleggen hoe je het doet. En dat is wat Kawasaki en Welch zich ten doel hebben gesteld.

ape

Tip: APE leert je alles over professioneel werken met Word. Download de template.

Wat leer je van APE?

Als schrijver helpt APE je allereerst met antwoord te vinden op de vraag of het zinvol is om een boek schrijven. Het boek geeft je een overzicht van voor- en nadelen van traditioneel uitgeven en van e-books. Het beschrijft de Self-Publishing Revolutie en verklaart het succes. Het boek geeft veel tips en tools voor schrijvers en antwoord op de vraag: hoe schrijf je een boek (stap-voor-stap) en hoe financiër je de uitgave van een boek als je zelf alle kosten moet dragen.

De Espresso Boek Machine, voor kleine oplages in een ongeëvenaarde kwaliteit.

Voor jouw rol als uitgever geeft APE antwoorden op vragen als: hoe redigeer je een boek? Hoe kun je de doe-het-zelf uitstraling vermijden? Hoe zorg je voor een effectieve boekomslag? Welke opties heb je om je boek te distribueren? Hoe kun je je Ebook verkopen via Amazon, Apple, Barnes & Noble, Google en Kobo. Hoe je converteer je bestanden naar pdf, epub en mobi? Hoe verkoop je Ebooks direct aan je lezers? Hoe werk je samen met freelance redacteuren en met Print-on-Demand bedrijven? Hoe moet je een Ebook uploaden en bepaal je de prijs? Verder leer je hoe je audio en vreemde talen versies maakt, omgaat met Self-Publishing problemen en met Amazon.

ape

Crowdfunding. Een hedendaagse manier om de lezer te engageren en te peilen.

Als ondernemer leer je hoe je jouw boek met Guerrilla-marketing verkoopt. Een betoverend merk maakt van jezelf. Hoe je een keuze voor de juiste ondersteunende platforms maakt en een Social-Media Profiel. Hoe je deelt op Social Media, reageert en opmerkingen maakt en hoe je bloggers en recensenten selecteert. Tot slot vertellen Guy en Shawn hoe zij dit boek ge-APEd hebben, vanuit het perspectief van de schrijver, de uitgever en als ondernemers.

Is APE een revolutie voor schrijvers en uitgevers?

Jason Epstein, voormalig hoofdredacteur van Random House en mede-oprichter van On Demand Books, zegt het zo: Digitalisering heeft gezorgd voor de revolutionaire mogelijkheid voor schrijvers om hun eigen uitgevers te worden. Daardoor is een nieuwe self-publishing-infrastructuur ontstaan. Dit boek zal het standaardwerk in dit nieuwe zelfpublicatie universum worden.

Op hoofdlijnen ben ik het eens met die uitspraak. Qua details is het boek gericht op een wereldmarkt en sluit het aan bij de Amerikaanse situatie. Maar als je als Nederlandse auteur werk van ondernemend schrijven en uitgeven wilt maken is dit (e)boek een echte aanrader.

APE: How-to-publish-a-book.

16 gedachten over “Zelf je boek schrijven en uitgeven

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Omhoog ↑