Wat PowerPointers van Roodkapje kunnen leren

roodkapje.jpg

Dagelijks presenteren miljoenen bedrijven hun ideeën en producten en zichzelf. Toch is een beperkt percentage daar echt succesvol mee. En dat terwijl presenteren op zich al zo oud is als de wereld zelf. En zó krachtig kan zijn, dat je er zelfs geschiedenis mee kunt schrijven. Geschiedenis die nu nog steeds actueel is.

Waar zouden we zijn zonder de grotschilders van Lascaux, die in Frankrijk hun verhalen vertelden met een visuele oorspronkelijkheid die inmiddels 17000 jaar aan Visual Storytelling heeft overleefd?

Waar komen onze pictogrammen vandaan? Die icoontjes die je tegenkomt op luchthavens, in catalogi, op websites en heel hedendaags… als infographics? Inderdaad met dank aan de Egyptenaren, die deze beeldtaal alweer 5000 jaar geleden bedachten.

Van presenteren kun je een kunst maken. Dat bedachten de Grieken alweer 2500 jaar geleden. Een kunst die vervolmaakt werd door de Romeinen, die de Ars Oratoria, de kunst van spreken in het openbaar, tot een professionele competentie maakten, voor advocaten en politici.

Communiceren met beelden. We hebben het niet van vreemden. In het jaar 950 bijvoorbeeld, wist de Rooms Katholieke kerk grote groepen analfabetische burgers en buitenlui te stichten en te onderrichten met afbeeldingen in gebrandschilderde ramen. Een voorloper van de toverlantaarn.

Zo zie je maar, dat wat nieuw lijkt, vaak veel langer onder de zon is, dan je denkt. Wat dacht je van het staaf-diagram. Bedacht door de wiskundige Nicole Oresma in 1350. We doen met zijn prototype, nog steeds ons statistisch voordeel.

Het eerste stripverhaal stamt uit 1845, toen de Zwitserse kunstenaar Rudolph Topffer dit beeldverhaal bedacht. De strip was samengesteld uit kaders met beeld en tekst.

De overheadprojector stamt uit 1945 en werd al snel vervangen door de 35 mm dia. Een middel dat gebruikt werd voor presentaties aan een groter publiek. Sommige ontwerp pioniers, vroegen wel 300 tot 1500 gulden per dia, in de beginjaren.

En toen was er PowerPoint. En opeens kon iedereen presentaties maken, zonder zich af te vragen of men de vaardigheden, om een goede presentie te maken, wel in huis had.

De 35 mm dia-ontwerpbureaus gingen failliet en Edward Tufte schreef in 2003: The Cognitive Style of PowerPoint.

Al Gore kreeg in 2007 de Nobelprijs voor de vrede, voor het vertellen van een aangrijpend verhaal over klimaatverandering, met niets meer of minder dan een diapresentatie, die speciaal was ontworpen door Duarte Design.

Wat heeft dit alles nu met Roodkapje te maken?

Dat laatste is vrij simpel. Net zo simpel als de succesfactoren van bovenstaande mijlpalen in de geschiedenis van de mensheid.

Roodkapje is een verhaal dat verteld wordt aan kinderen. Stel je nu eens voor hoe een gemiddeld persoon dit verhaal aan zijn kroost zou vertellen, met behulp van PowerPoint:

De PowerPoint presentatie van Roodkapje

Dit verhaal gaat over de netwerkstrategie van Roodkapje die zojuist is gestart met een huis-aan-huis bezorg service voor koekjes en andere lekkernijen. (next slide)

Roodkapje’s missie is:

– Zelfgemaakte etenswaren naar grootmoeders huisje brengen, in een bos dat donker en angstaanjagend is en waar een gemene wolf woont.

– NB: Vermijd de boswachter, die zit achter mensen aan en heeft een bijl bij zich. (next slide)

Roodkapjes tijdsbesteding

– Bakken
– Lopen
– Praten
– Consumeren

(next slide)

Gebieden die verbetering kunnen gebruiken

– Vermijd het om opgegeten te worden door wolven.

– Bezoek grootmoeder wat vaker, zodat ze gemakkelijker wordt herkend als de echte grootmoeder, in plaats van een namaak-wolf-grootmoeder.

– Gebruik hersluitbare verpakkingen om de koekjes voor grootmoeder vers te houden.

– Schrijf een bedankbriefje aan de heldhaftige boswachter, ook al ziet hij er nog steeds wat angstaanjagend uit.

Dit is natuurlijk geen lekker sappig verhaal… zeker niet als je de streepjes vervangt door bulletpoints. Dus of je kinderen aan je lippen hangen, meer willen weten en maar niet genoeg kunnen krijgen van je verhaal… en je morgen nog eens vragen om een verhaaltje te vertellen… is maar de vraag!

Meeslepende verhalen vertellen is een kunst. Voor ieder publiek! Net als motiverende verhalen. Of zichzelf verkopende en doorvertelbare verhalen. Verhalen vertellen is zo oud als de wereld. Het raakt oeroude lagen in ons aan, als luisteraars en als kijkers. Een goed verhaal is dan ook wat we verwachten van een presentator. We willen dat iemand zijn punt of zijn product goed weet te verkopen. Visual storytelling kan zo’n goed verhaal krachtig ondersteunen. Daarover gaat het dan ook in de volgende posting!

Meer weten over Professionele PowerPoint Presentaties?

Neem contact op met Huub Koch via email of het contactformulier.

7 gedachten over “Wat PowerPointers van Roodkapje kunnen leren

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Omhoog ↑