Hèt uitgangspunt voor communicatie is meestal een tekst. Of het nu gaat om een briefing, een strategische visie of, al verder in het proces, een tekst voor advertenties, tv, radio, billboards, folders, promotie, social media of apps. Commercieel schrijven is echter niet zomaar schrijven. Het is het voeren van een dialoog tussen twee mensen: de afzender en de ontvanger.
Pascal Boogaerts schreef daar een bijzonder boekje over: Verleiden met een dialoog een strategie voor het schrijven van commerciële teksten. Hij verteld zijn lezers stap voor stap over de geheimen, de tips en de trucs van de ervaren copywriter en hoe je al doende de lezer voor je wint. Een uitgave van Adformatie en te koop bij Managementboek.
De afzender en de ontvanger
De afzender is het bedrijf, het product, de dienst. De afzender wil altijd iets bereiken. Hij wil de ontvanger iets verkopen, iets vertellen of iets laten doen. De afzender is de verleider. Die alle mogelijke middelen in zal zetten om zijn doel te bereiken. De afzender is de schrijver van de commerciële tekst.
De ontvanger is de consument, de doelgroep. De ontvanger zit niet te wachten op commerciële teksten. En al helemaal niet op internet. Maar soms ontkomt de ontvanger er niet aan. Bij iets belangrijks als een verzekering moet er wel gelezen worden. De ontvanger hoopt dat deze tekst dan zo helder mogelijk is. En geschreven is in een taal die hij begrijpt. De ontvanger is de lezer van jouw commerciële tekst.
Als je tijdens het schrijven vergeet dat je een commerciële tekst aan het schrijven bent en jezelf overtuigt dat je een dialoog met iemand voert, dan ben je in staat om commercieel te schrijven.
Iedereen kan verleiden
Iedereen kan een ander overhalen iets voor hem of haar te doen. De een is er misschien ietsjes beter in dan de ander, maar het instinct om te verleiden zit in iedereen.
En dat gaat verder dan het proberen iemand in bed te krijgen. Verleiden is ook een medewerker van een supermarkt iets voor je laten doen, je buurman vragen of hij kan helpen met verhuizen, je vrienden zo gek krijgen dat ze op je feestje komen, iemand overhalen om mee te gaan naar een concert, of iemand enthousiast maken voor een boek of restaurant…
We kunnen allemaal verleiden.
We hebben er alleen nooit bij stilgestaan dat we dat ook schrijvend kunnen. En dat je bij het schrijven goed moet beseffen in welke fase van het verleidingsproces de Copy zit. Zodat je precies weet tegen wie je wat moet zeggen. Er zijn grofweg 4 fases.
Fase 1: Aandacht trekken
Je zit nu aan het begin van de dialoog. Waarbij je de aandacht moet zien te trekken van de consument. Bijvoorbeeld met een sterke grap in een radiocommercial of met een opvallende heading (kopregel) voor een advertentie.
Fase 2: Interesseren
De dialoog is begonnen. Nu moet je er voor zorgen dat de consument interesse houdt in je verhaal. De ontvanger kent je product of dienst, maar heeft nog wel meer informatie nodig om daadwerkelijk in actie te komen. De kunst is om in deze fase alle relevante informatie over te brengen zonder het enthousiasme van de ontvanger te verliezen.
Fase 3: Verlangen opwekken
In deze fase moet je proberen om de interesse van iemand om te zetten in een verlangen naar het product. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan een mooie afbeelding van het product of een geweldig aanbod dat je niet kunt laten liggen.
Fase 4: Activeren
Het eindpunt van de dialoog: de verpakking, de bestelpagina, of de display van de kassa. In deze fase wordt de verzekering afgesloten, een product gekocht of informatie aangevraagd.
Het eind van deze dialoog vormt tevens het begin van een nieuwe dialoog. Waarbij je niet direct weer iets probeert te verkopen, maar de relatie met je klant warm houdt. Zodat de klant trouw wordt aan je product of dienst en dus vaker iets van je zal kopen.
AIDA
De bovengenoemde fases worden ook omschreven in het bekende AIDA-model: Attention, Interest, Desire en Action. Dit marketingmodel stamt al uit 1925 en is ontwikkeld door E.K. Strong. Op internet is enorm veel informatie te vinden over AIDA.
Speel marktkoopman
In Verleiden met een dialoog kom je regelmatig voorbeelden tegen van de marktkoopman of de standwerker. Sinds zijn vroege jeugd is voor Pascal de markt een inspiratiebron en de superkoopmannen die daar superproducten op gedoseerde wijze weten te verkopen, als briljante marketingstrategen.
Stel, jij bent marktkoopman en in je kraam ligt een geweldig aanbod. Voor je loopt de consument. Je hebt 2 seconden om zijn aandacht te trekken. Wat ga je doen? Wat ga je laten zien? Welke verleidelijke teksten komen er uit je mond om de klant naar je kraampje te lokken? Een marktkoopman adverteert niet, hij verleidt.
Verleiden met een dialoog is een klein boekje, met een grote schat aan informatie die je heel gestructureerd helpt om je eigen gedachten te vormen over de hoofdlijnen en de details:
1. De verleiding: Commercieel schrijven is niet schrijven, maar het voeren van een gesprek.
2. De dialoog: Commercieel schrijven is geen monoloog, geef de lezer de ruimte om mee te praten.
3. Het schrijven: Commercieel schrijven is niet schrijven, het is praten over een bepaald onderwerp.
4. Specifieke middelen: Van DM Brief, Via Social Media tot Pay-off.
Verleiden met een dialoog is een Alles wat je altijd wilde weten over verleidelijk schrijven, maar nooit durfde te vragen… boekje.
In deze tijd waar Storytelling en Contentmarketing hoogtij vieren een welkome puntjes-op-de-i-klapper die garant staat voor duurzame inspiratie.
Meer weten of direct bestellen?
Meer Pascal
Bel Pascal | Connect me op LinkedIn | Volg me op Twitter | Vind me leuk op Facebook | Lees me op Frankwatching
@huubkoch dank, boek besteld. Geniet altijd van zichtbarezaken.nl
LikeLike
@WimAalbers RT @huubkoch: Alles wat je altijd wilde weten over verleidelijk schrijven, maar nooit durfde vragen.. bit.ly/W9CKi3
LikeLike
@marysjabbens heeft – Alles wat je altijd wilde weten over verleidelijk schrijven, maar nooit durfde te vragen… zichtbarezaken.nl/2013/03/08/all… – toegevoegd aan haar favorieten.
LikeLike
Ja, klinkt logisch. Verder nog iets opzienbarends?
Dat het een gesprek is.. is dat de kern van de inhoud?
LikeLike
Dat het om het gesprek gaat is inderdaad de kern van het boek @kitty. En het opzienbarende zit hem in dit geval in de schier eindeloze hoeveelheid illustratieve voorbeelden.
Neem de vraag: ‘En hoe was jouw weekend?’ Stel die vraag eens aan een merk.
Dit is een zeer ‘engaging’ post voor Facebook. Eentje die waarschijnlijk veel reacties zal opleveren van fans van het merk. De post is sociaal omdat je om een mening vraagt. Ieder merk zou de vraag kunnen stellen en daar ligt dan ook de valkuil.
Elk merk moet die vraag ‘En hoe was jouw weekend?’ op een andere manier schrijven. Vanuit de Tone of voice van het merk en vanuit de relevantie van het merk.
Pascal gaf zijn studenten ‘Copy en Concept’ aan de Willem de Kooning Academie de opdracht om ‘En hoe was jouw weekend?’ vanuit 9 totaal verschillende merken te schrijven. En in plaats van ‘En hoe was jouw weekend?’ kozen ze voor: ‘Veel plezier met rokjesdag vandaag!’
Efteling: Wat is het toch fijn om vandaag kabouter te zijn.
Vedett: proost op alle levensgenieters die vandaag op het terras met een Vedett rokjes gaan jagen. Post hieronder wat mooie exemplaren, zodat we met zijn allen mee kunnen genieten.
Gamma: Aanbieding van de dag: spiegeltegels. Mooi hè.
C1000: Niet dat je er iets van ziet bij onze caissières, maar het is vandaag rokjesdag.
Playboy: Upload die mooie benen vandaag. De beste inzendingen zijn volgende maand te zien in onze rokjesdag special.
Donald Duck: De enige dag in het jaar dat Katrien Duck er een aantrekt. Ga jij ook in een rokje naar school? Laat ‘m zien op Facebook. De leukste reacties ontvangen een Donald Duck zomerpakket.
NS: De onderste coupés zitten stampvol. Spot je een rokje in de trein? Upload een foto en de mooiste ontvangen een dag lang gratis reizen met NS!
Daklozenkrant: Op een dag als vandaag is op straat leven helemaal zo slechts nog niet.
Lactacyd: Zelfverzekerd een minirokje dragen is voor ons geen probleem.
Enfin Facebook is niets voor jou hè Kitty 😉 Toch?
Dus even een ander voorbeeld: bijvoorbeeld over zwakke woorden in het dagelijks leven.
Zeg niet:
Ik denk dat ik een heel leuk restaurant weet.
Zullen we daar heen gaan?
Zeg wel:
Ik weet een heel goed restaurant.
Kom, daar gaan we heen!
Niet:
Ik denk dat jij die nieuwe film van Tom Cruise wel kunt waarderen. Wil je er met mij naar toe?
Wel:
Die nieuwe film van Tom Cruise ga je te gek vinden!
Ga je met me mee?
Tja Kitty…
En als je had gehoopt door het lezen van dit boekje instantly de beste commercieel schrijver van Nederland te worden, dan heb ik slecht nieuws voor je.
Maar toch:
Sluit je ogen en probeer de ontvanger voor je te zien. En probeer dan deze persoon zo creatief mogelijk te verleiden met je woorden.
LikeLike
Nee. Ik hoop op iets echt nieuws.
PS. Ik bedoelde iets beters dan Tijl Rood.
LikeLike
Tijl Rood?
LikeLike
‘Tekstboek. Handboek voor tekstschrijvers’, is het beste (en heel compacte) boek over copywriting dat ik tot dusver heb aangetroffen in het Nederlands. Misschien is er meer, maar dat ken ik dan niet. Jij? Wel veel Amerikaanse literatuur gezien.
LikeLike
Ah… !
Wat is nu het beste?
Journalistiek? Copywriting? Als schrijver?
Journalistiek schrijven van Berend Schilder vind ik erg goed.
En Zapklare Brokken van Hans van Dijk.
En Zen in the Art of writing van Ray Bradbury.
Trouwens, David Ogilvy’s ‘Confessions of an Advertising Man’ blijft ook heel leerzaam.
Hier staat trouwens mijn oude lijstje (alle 13 goed):
http://www.zichtbarezaken.nl/2009/10/03/13-boeken-over-schrijven-die-er-voor-mij-toe-doen/2009/
LikeLike
Ogilvy’s boek is zeer vermakelijk, maar is geen echt schrijfboek. de andere drie ken ik niet. En journalistiek en copywriting hebben een gigantische overlap, dus maakt niet echt uit.
LikeLike
Er staat in ieder geval 1 stuk in wat over schrijven gaat dat nog steeds actueel is. Ik heb dat boek ooit met een gigawinst verkocht, en kan het dus niet meer nalezen, maar dat staat me wel bij.
Heb je niet het idee dat de verschillen in het schrijven van teksten steeds meer liggen tussen hard-selling en soft-selling. Waarbij wat reclame wordt genoemd de harde kant is en wat storytelling heet de zachte kant lijkt te zijn?
Wat jij?
LikeLike
+Peter de Kock
Wat een mooie blogpost van +Huub Koch
Zichtbare Zaken | Creativity for Business | Alles wat je altijd wilde weten over verleidelijk schrijven, maar nooit durfde te vragen… »
LikeLike
@b2bjournalist The Daily Inspiration is out! paper.li/b2bjournalist/… ▸ Top stories today via @dickrakhorst @huubkoch @GodelieveTT
LikeLike
@Peter dank je voor je RT op Google+
@Marguerite dank je voor de paper.li
LikeLike
Anneke de Bundel likes this!
LikeLike
Mike Blom likes this!
LikeLike
@KittyKilian Kijk, hiermee ben ik het nou’s eens 😉 “Hèt uitgangspunt voor communicatie is meestal een tekst.” bit.ly/ZmHbXM @huubkoch
LikeLike
@DianavanderWal @KittyKilian @huubkoch Ik zie dat anders: bij mij is het lichaamstaal
LikeLike
@DianavanderWal @KittyKilian zakelijk communiceren (tekst) is anders dan persoonlijk face-to-face contact waar lichaamstaal wel relevant is
@Anneke en @Mike Dank voor de likes op LinkedIn
LikeLike
@huubkoch @DianavanderWal online..
LikeLike
@KittyKilian … maar om even terug te komen op jouw held ‘Tijl Rood’.
Wat is nu voor jou het meest bijzondere aan zijn ‘Tekstboek’? http://www.swpbook.com/467
Bij Bol.com noemen ze het een sympathiek, maar beperkt boekje… http://www.bol.com/nl/p/tekstboek/1001004001981719/
LikeLike
Quirine Reijman likes this!
LikeLike
@huubkoch haha, Bol.com moet je niet geloven
LikeLike
@Kittykilian tuurlijk niet,
maar wat maakt Tekstboek voor jou de absolute top? 😀
LikeLike
@huubkoch nee, nou, ik heb niet veel gelezen over copywriting in Nederland maar ik herkende er veel in. Snel boekje, maar vaak mee eens
LikeLike