Gooi de boel eens om … Be Good and Show it. – Codex.

Gooi de boel eens helemaal om …

Niets is gedaan tot je het doet.

Maak tijd vrij voor dat wat echt belangrijk is.

Schep ruimte om werk te maken waar je blij van wordt.

Als broedplek voor de toekomst.

NOTES TO SELF.

Betekenis in je leven en werk vinden (6)

Het is maar hoe je dingen bekijkt. Als ik spreek met mensen die me kennen vanuit de wereld van vormgeving en communicatie, bespeur ik ontzag en zelfs bewondering voor mijn inzichten, kennis en ervaring. Blijkbaar zit daar iets in van waarde voor anderen. Mijn visie verheldert hun blik op zaken. Op situaties, en hoe het spel gespeeld wordt, of daar waar het misgaat. Een zienswijze die zich op het scherpst van de snede beweegt, tussen de straat en de boardroom, en alles wat daar tussen ligt. Van alle markten thuis.

Er kan veel misgaan op het gebied van communicatie. In feite gaat het altijd over iets verkopen. Een idee, een product, een systeem en meer van wat je maar kunt bedenken. Het probleem is vaak: hoe goed heb je je doelgroep in beeld? En in het verlengde daarvan, hoe goed helpt jouw idee, product, de mensen die er mee moeten gaan werken. In iedere setting is dat weer anders. En heb je andere argumenten nodig. Een managementteam overtuig je vaak met cijfers, de werkvloer alleen als je kunt laten zien hoe jouw voorstel hun leven makkelijker maakt. Succesverhalen helpen daarbij. Ze zijn de toetssteen van de ervaring.

Be Good and Show it. Alles in het leven begint met Zijn. Als je iets bent, ergens voor staat, een levend voorbeeld van wat je beoogt, dan heb je iets van waarde in huis. En pas dan kun je het tonen, moet je het tonen om die waarde zichtbaar te maken. Maar de manier waarop kan verschillen. De meeste mensen voelen wel aan dat iedere marketingtechniek bedoeld is om te verleiden. Daardoor staan ze bij iedere presentatievorm vanaf het begin sceptisch tegenover de boodschapper. Geef ze eens ongelijk. 99.9% van de boodschappen die we dagelijks ontvangen zijn volstrekt overbodig. Ze voegen niets toe aan ons leven. Ze maken uiteindelijk alleen onze portemonnee leger. Ziehier de bron van terecht wantrouwen ten opzichte van marketing- en communicatie.

Een paar jaar geleden schreef ik een recensie over een boek van Guy Kawasaki. Ik raakte met hem in gesprek via e-mail. Hij vertrouwde me toe: heel veel mensen schrijven tegenwoordig een boek vanuit de achterliggende gedachte dat ze na publicatie expertstatus krijgen en zodoende seminars en workshops kunnen geven. Makkelijk verdienen dus. Maar zo werkt het niet volgens hem: er bestaan tegenwoordig zoveel gratis e-books en managementboeken die overbodig zijn, omdat ze geen echte waarde bevatten, dat het volledig gerechtvaardigd is dat dit geen succesnummers worden.

De enige reden om een boek te schrijven is namelijk dat je iets maakt dat echt van waarde is voor anderen. Zonder dat uitgangspunt kunt je je energie beter ergens anders in steken. Maar als je dan iets van waarde hebt geproduceerd, moet je het wel goed in de markt zetten. In APE (Author, Publisher, Entrepreneur) How-to-publish-a-book legt Kawasaki dat stap voor stap uit. Met een onderneming beginnen is dat eigenlijk net zo. Eigenlijk? Een onderneming beginnen is precies hetzelfde. Je moet wel iets neerzetten waar je mensen echt mee helpt. Wat dus voldoet aan een wezenlijk ervaren behoefte. Een pijnpunt. Anders is het gedoemd tot mislukken.

Het probleem bij dit soort projecten, of het nu gaat om een boek of een onderneming, is dat mensen geneigd zijn snel vooruit te willen. Ze nemen dus geen tijd om bij de dingen die voor succes nodig zijn stil te staan. Soms hebben ze daar ook gewoon de tijd niet voor. Zeker bij kleine ondernemers zie je dat ze hard bezig zijn met overleven, dat ze niet toekomen aan ondernemen. Aan iets goed doen en met liefde. Vakmatig klopt het allemaal wel, maar ze presteren onder de maat op ondernemingsgebied. Laat staan dat er ruimte overblijft voor innovatie. Overigens kunnen middelgrote en grotere ondernemingen hier ook wat van. Dat zorgt er voor dat iedereen langdurig onder zijn eigen maat blijft. En dat is jammer. Hun pad is een slagveld van gemiste kansen. Maar hoe moet het dan wel?

Eerst Be Good, en dan pas Show It.


www.begoodandshowit.nl


“Low? What are you talking about?”
“If we had stayed in Zurich, you’d still be a surgeon.”
“And you’d be a photographer.”
“That’s a silly comparision to make,” said Tereza. “Your work meant everything to you; I don’t care what I do, I can do anything, I haven’t lost a thing; you’ve lost everything.”
“Haven’t you noticed I’ve been happy here, Tereza?” Tomas said.
“Surgery was your mission,” she said.
“Missions are stupid, Tereza. I have no mission. No one has. And it’s a terrific relief to realize you’re free, free of all missions.”

THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING – Milan Kundera. 1984.


Advertenties

12 thoughts on “Gooi de boel eens om … Be Good and Show it. – Codex.

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: