Iedere generatie heeft zijn eigen hemelbestormers

Halverwege ’The Little Buddha’ zitten de hoofdrolspelers in een café met uitzicht op de grote Stupa in Kathmandu. De jonge Amerikaanse Tulku vraagt aan de Lama: ’Wat is vergankelijkheid?’ De Lama: ’Zie je die mensen die hier vandaag rond de Stupa wandelen? Over honderd jaar zal niemand van hen meer op aarde zijn. Honderd jaar hiervoor bestonden zij nog niet. Dat is vergankelijkheid.’

In 1982 kreeg ik van mijn toenmalige hoofddocent Grafisch Ontwerpen op de Rotterdamse Kunstacademie de opdracht een campagne te maken met als thema ’het idool’. Vanuit mijn achtergrond vroeg ik hem naar zijn ideeën over dat thema. Hij reageerde hier op met: ’Ken je die papierprikkertjes voor op je bureau? Je weet wel, met een rond grijs geëmailleerd voetje van staal en een stevige stalen naald met scherpe punt er midden op? Als ik dit thema zou visualiseren zou ik beginnen met op zo’n prikker een foto van een vedette, een ster, een beroemdheid of een legende uit de muziekwereld te prikken, en nog een en nog een, of van een filmster, of een kunstenaar. Net zolang tot er nog maar een klein stukje van het staal te zien is. Drie centimeter of zo. Dat is voor mij de verbeelding van een idool, de tragiek van een bekendheid te zijn, de vervangbaarheid en de vergankelijkheid.’

Het is 2017. Ik ben nu 60 jaar. De helden die ik persoonlijk kende uit voorgaande generaties hebben inmiddels het tijdelijke verruild voor het eeuwige. Als het om vloggen gaat heb ik mijn steentje bijgedragen met ’De Roltrap’ en ’The Weekly Vlog’.

In een tijd waar videobloggen steeds meer draait om sterrenstatus, slimme verdienmodellen en advertentie-inkomsten is ’videobloggen, puur uit liefde voor het vertellen van visuele verhalen passé’. Echter, als er geen plezier in zit kun je het net zo goed laten.

Iedere generatie heeft zijn eigen hemelbestormers. Op een dag ontdek je op welke schouders je staat. Het boek ’Ontdek Vloggen’ is een mooi initiatief van Bob Timroff. Met referenties aan de pioniers van het videobloggen van 10 jaar geleden. Een eyeopener voor een nieuwe generatie ’dansers op de vulkaan’. Het verschijnt op 25 mei 2017.


Gerelateerde links

Vloggen doe je zo – op YouTube | Vloggen doe je zo – websiteDe Roltrap | The Weekly Vlog | The Web Behind: Videoblogging with Jay Dedman, Ryanne Hodson and Michael Verdi

vloggendoejezo

3 thoughts on “Iedere generatie heeft zijn eigen hemelbestormers

Add yours

Geef een reactie

Omhoog ↑

