Van de hele wereld als doelgroep naar betalende klanten in Midden-Nederland (in 5 minuten)

sales is sexy review

Eline: Wie is jouw doelgroep?

Bianca: De hele wereld.

Eline: Dus als er morgen een aanvraag komt voor het masseren van de bewoners van een zorginstelling met nul euro budget, ga je er dan heen?

Bianca: Eh, nee. Ik wil er wel mee verdienen. Het is mijn inkomstenbron!

Eline: Oké, dus iedereen is jouw doelgroep, mits ze x euro per massage te besteden hebben?

Bianca: Eigenlijk wel. (Bianca maakt een aantekening).

Eline: Dat is criterium nummer één. Wellicht is er nog een te bedenken. Waar houd je praktijk en waar woon je?

Bianca: Ik woon in Veenendaal en masseer op locatie bij de klant thuis en soms bij mij in Veenendaal.

Eline: Oké duidelijk. Stel dat je een aanvraag krijgt voor een massagebehandeling in Venlo, tegen jouw gevraagde tarief. Wat doe je dan?

Bianca: Venlo… dat is twee uur rijden en weer terug. Dat is bijna een werkdag voor een tarief van één behandeling.

Eline: Klopt.

Bianca: Niet handig. Zeker niet als je de reiskosten hier in meeneemt. En ik kan gedurende deze dag ook geen andere klanten helpen, ook niet als ze bij mij in de buurt zitten.

Eline: Venlo dus niet. Waar trek je wel de grens?

Bianca: Misschien is het handig als ik een denkbeeldige cirkel trek om Veenendaal heen?

Eline: Dat is een goeie, ja. Bepaal dan hoeveel kilometers die cirkel is.

Bianca: Daar ga ik eens voor zitten. Ik denk aan 25 kilometer.

Eline: Moet je kijken. In een paar minuten hebben we je focus teruggebracht van de hele wereld als doelgroep tot betalende klanten die in Midden-Nederland zitten! En zo kunnen we nog even doorgaan om het verder te verfijnen, maar dat kunnen we de volgende keer doen.

Deze dialoog van merkenbouwer Eline Walda (1969) met haar klant Bianca staat in het boek Sales is Sexy (hoofdstuk ‘Positionering is de sleutel tot succes’ – Wie ben jij?). Sales is Sexy is rijkelijk gevuld met interviews, tips en inspiratie voor vrouwen die meer willen verkopen. Het boek is geschreven door Lucinda Douglas en Jan-Willem Seip.

Dit is slechts één van de vele voorbeelden die lezers helpen om duidelijkheid te creëren en af te rekenen met twijfels.

Dit vindt u misschien te duur…

Een ander hoofdstuk dat mij aansprak is: Vrouwen, onzekerheid en prijsbeleid (Wat je gelooft ben jezelf). Laura Babeliowsky (1962), businesscoach en oprichter van Bouw een Bloeiend Bedrijf, legt uit: Het begint met geloven in jezelf, in je bedrijf en in je product of dienst. Stel je een coach voor die haar prospect vertelt wat haar tarief is:

Mijnheer Andriessen, ik kan u coachen tegen een uurtarief van eh… (kijkt even weg en slikt nog even) 67 euro inclusief btw. Dat vindt u misschien duur, maar u krijgt daar heel veel kwaliteit voor, hoor, zoals… (en ze steekt flink van wal en overlaadt de ander met argumenten in de hoop hem te overtuigen).



Dit gaat niet werken, dat snap je. De mate van zelfverzekerdheid en rust waarmee je met potentiele klanten over je aanbod en de bijbehorende investering praat, speelt een grote rol. Dit kun je trainen en oefenen. Belangrijk hierbij is dat je je klant of prospect de waarde ervan laat inzien. Iets voelt als duur als de waarde nog niet voldoende is aangetoond. Iets wat goedkoop is, zal waarschijnlijk niet zoveel waard zijn. Word je dus bewust van je waarde.

Vervolgens vertellen de auteurs op welke verschillende manieren je jouw prijsbeleid kunt bepalen.

Sales is Sexy is een praktijkgericht boek voor vrouwen. (En ja, ook voor mannen die meer willen weten van vrouwen en verkopen) In 9 hoofdstukken wordt je een spiegel voorgehouden en … wie de mooiste van het land is … dat bepaal je, na lezing van het boek, lekker zelf.

1. Jij maakt het verschil – Over vrouwen en mannen, verkopen en ondernemen
2. Wie ben jij? – Positionering is de sleutel tot succes
3. De markt op – Klanten zoeken, netwerken en relaties
4. Aan tafel! – Zeer persoonlijke verkooptechnieken
5. Kan ik dat ook? – Onderhandelen en deals sluiten
6. Wat je gelooft ben je zelf – Vrouwen, onzekerheid en prijsbeleid
7. Wat trek ik aan? – Kleding en accessoires voor de zelfbewuste saleslady
8. Ja maar, ik ben toch aardig?- Tegenslag en wat ertegen te doen is
9. Hoera, succes! – Feestvieren en verdergaan

Sales is Sexy | Nederlandstalig | Paperback, 223 blz. | Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2014 | € 23,50 (ook als e-book)

Te koop via Managementboek.
Lees de eerste 30 pagina’s gratis (pdf).

Advertenties

8 thoughts on “Van de hele wereld als doelgroep naar betalende klanten in Midden-Nederland (in 5 minuten)

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: