Hoe ontwerpers en opdrachtgevers als wisselwerkers het verschil meemaken door de schutting weg te gooien

curtain

Op een dag heb je een visual nodig, of een logo, een folder, een website of iets anders. En dus heb je een ontwerper nodig, die dat mogelijk maakt. Niet zomaar een ontwerper. Maar een goeie. Een hele goeie.

Maar… wat is nu een goede ontwerper? Een hele goede ontwerper?

Eén ding wist mijn eerste klant, heel zeker: een goede ontwerper is iemand die heel goed kan ontwerpen doordat hij goed kan luisteren.

Met invoelingsvermogen. Want het vertalen van de boodschap van de klant naar een visueel object is een echte uitdaging.

Zeker als je het op zo’n manier doet dat die klant opgelucht zegt: zo had ik het mij voorgesteld, maar zo had ik het zelf niet kunnen maken.

Hoe krijg je dat voor elkaar?

curtain2

Kom. Ik vertel je een geheimpje

In de samenwerking tussen klanten en ontwerpers heb je twee soorten spelers: wisselwerkers en schuttingwerkers. De eerste groep wil er in duiken en de tweede soort wil er van af zijn. Open of gesloten. Leuk of lastig. Lerend of afwezig. Het gaat om de keuze. Als fundament.

Samenwerken met een ontwerper, of met een klant, is soms best een beetje eng. Je kent elkaar niet, je spreekt een andere taal, je komt uit een andere cultuur en je wordt daardoor gedwongen om al meteen vragen te stellen. Veel vragen. Onwennig. Onzeker. Zoekend. Tastend.

En al tastend kom je iets tegen waar je niet op had gerekend, jezelf.

Want, je hebt een idee, al jaren of al een tijdje en dan blijkt opeens… dat wat voor jou klip en klaar was nog niet zo een, twee, drie, uit te leggen is aan een buitenstaander. Vraagt tijd. Wederzijds. En… heb je je huiswerk gedaan? Is er een briefing? Had je je uitleg al klaar?

Blijkt zo’n gesprek opeens twee uur te duren. Maar dan heb je ook een opdrachtomschrijving en is voor de ontwerper duidelijk wat je bedoeld.

Wat je wil zeggen of wilt laten zien.

curtain3

Doe je best en maak er wat van

Bij een afwezige opdrachtgever kan een ontwerper niets anders doen dan zelf iets bedenken. Dan gaat het niet meer over jouw idee. Het-gescheiden-werelden-die-contact-vermijden-recept. Dat is de crux van schuttinggedrag. Om wat voor reden dan ook. Gedoemd tot mislukking.

Denken dat je als opdrachtgever iets over een schutting kunt werpen en hardop roepen: doe je best en maak er wat van is de creatieve man/vrouw het zelf laten uitzoeken. Dat vraagt om problemen. Om die te voorkomen moet je ont-werpen. Er aan of er in gaan staan.

Contact, verbinding, is altijd wennen. Vooral als het om nieuw gebied gaat. Of onbekend terrein. Voor een succesvolle doortocht huur je de expert (m/v) in die als gids fungeert. Een gids die jouw wensen weet te vertalen naar een middel dat de boodschap communiceert.

Precies. Recht tussen de ogen. Of recht in het hart. Dat kun je alleen samen maken en waarmaken. Door de wisselwerking. Zo haal je het uiterste uit je ontwerper en uit je opdracht. Zo maak je iets mee.

curtain4

Beetje brouwerij. Beetje groeierij. Even schudden.

Mee-makers en wisselwerkers breken de schutting af door goed voorbereid bij elkaar aan tafel te komen en de dialoog aan te gaan.

Of onvoorbereid bij elkaar aan tafel te gaan zitten, nieuwsgierig, open, bereid om te ont-moeten, het mee-te-maken en te wissel-werken.

Ont-werpen vraagt durf en lef en aandacht.

Fouten bestaan niet, alleen stadia en fases van ontwikkeling. Geef eerlijk toe dat iets je niet aanspreekt, niet duidelijk is, dat het beter kan. Gekoppeld aan wat je wel aanspreekt wordt de richting of het resultaat steeds duidelijker en beter. Voor beiden. Zoek en vind samen.

Soms lijkt een briefing het begin van het einde. Duidelijk. Dat geeft richting. Maar ook dan kan werkenderwijs helder worden dat er nog lacunes in de ideevorming zaten. Of in de communicatiewijze, het taal- of beeldgebruik of in het concept. Dat er meer beweging in zat dan je dacht. Dat er nog wat te wrikken viel. Meer bodem in de diepte lag.

Beetje kermis dus. Horen, zien, lachen, huiveren en opgelucht raken.

Als mee-maker en wissel-werker loop je over een trap waarvan de leuning en de treden bewegen. Een levend proces.

Beetje brouwerij. Beetje groeierij. Daar komt altijd iets moois uit. Als je de tijd neemt. Jouw goede zelf en die van de ander aan tafel zet. Even schudden A.U.B. Voelt een stuk beter, met als resultaat: zo had ik het mij voorgesteld, maar zo had ik het zelf niet kunnen maken of zo had ik het wel kunnen maken, maar niet kunnen voorzien. Zonder jou.

Want zonder de een of de ander is het niets en wordt het niets.

Samen is beter. Altijd.

Wil je wisselwerken en het verschil meemaken?

En ontdekken wat ik kan betekenen voor jouw bedrijf?
Stuur dan nu een email naar huub@zichtbarezaken.nl
Een oriëntatiegesprek is altijd gratis.

Beeldmateriaal: Christo > Running Fence > Valley Curtain

Advertenties

17 thoughts on “Hoe ontwerpers en opdrachtgevers als wisselwerkers het verschil meemaken door de schutting weg te gooien

Add yours

  1. @Dank je Simone! En inderdaad verschil maken is waar het om gaat.
    De eerste nieuwe gesprekspartner n.a.v. dit artikel ga ik woensdag spreken.

    @Evert en @Rikkert Dank voor de Likes en de RT’s!

    Like

  2. Hee, deze had ik gemist. Goeie post! En de illustraties lopen er ook heel mooi hun eigen verhaal in te vertellen. Al snap ik de tweede foto niet helemaal. Maar dat is ook wel weer leuk. Ga ik straks even retweeten!

    Like

    1. Dank je Kitty. De 2e foto laat zien dat er altijd een gat onder de schutting te vinden is 😉 Sterker… meestal is het idee van de schutting maar een idee (fixe) als we niet echt mee-maken.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: