De Jacht Op Het Ultieme Klantprofiel

kies je doelgroep

Voor veel professionals is de stap naar zelfstandig ondernemerschap een spannend avontuur en een schok die je in een achtbaan doet belanden. Want waar de vaste baan met ondersteunende structuren relatief overzichtelijk was en vastigheid leek te bieden, is de nieuwe situatie een vloeibaar trappenhuis met een leuning die voortdurend beweegt. Het enige waar je nog op kunt vertrouwen ben je zelf.

Niets is veranderlijker dan de werkelijkheid en vandaar dat onze dagelijkse realiteit vaak vergeleken wordt met water. Geen wonder dat je als startende ondernemer op zoek gaat naar zekerheid. Die zekerheid mag dan een illusie zijn, ze geeft ons tijdelijk het gevoel dat we hèt antwoord op al onze problemen hebben gevonden.

kies je doelgroep

Een eerlijk boek dat herkenning oproept

In Kies je doelgroep gaat auteur Erno Hannink op zoek naar de ultieme niche voor zijn bedrijf. Tijdens deze zoektocht, die leest als een spannend jongensboek, gaan we op reis langs successen en mislukkingen en avonturen en leermomenten van de beginnende ondernemer. Een eerlijk boek dat herkenning oproept bij ervaren ondernemers en als missie heeft starters te behoeden voor beginnersfouten. Dat laatste is een nobel streven.

Ondernemen is als varen op zee. Je zet een koers uit, maar moet die constant aanpassen. Er bestaan geen rechte lijnen naar het doel, want de doelen en de zee zijn altijd in beweging. Een strategie heeft dus altijd een beperkte houdbaarheid. Ervaring leert dat een onderneming minstens eens in de vijf jaar haar bakens moet verzetten, omdat alles (van binnen en buiten) veranderd is.

Het ruime sop of de veilige haven?

In het eerste deel van het boek zien we Erno tastend en zoekend vorm geven aan zijn pas verworven zelfstandig ondernemerschap. Dat beeld is herkenbaar omdat maar weinig professionals een bewuste keus maken voor ondernemen of een freelance-bestaan. Het zijn omstandigheden die dwingen. Bijvoorbeeld een ontslag.

Ondanks de ervaring op je vakgebied moet je plotseling een nieuw vak leren: ondernemen. Deze situatie is nieuw. Het onbekende zorgt voor angst en onzekerheid. Erno ontdekt dat het reptielenbrein de regie overneemt, een oeroude overlevingsstrategie die angst doet prevaleren.

In plaats van het ruime sop kiest het brein voor de veilige haven. Die plek heeft veel beperkingen en geeft weinig ruimte voor onderscheidingsvermogen. Succes lijkt alleen te bestaan op de grote en wijde oceaan. Maar welke oceaan? De rode of de blauwe?

kies je doelgroep

Waar kun je zeker van zijn en blind op varen?

In het tweede deel van Kies je doelgroep heeft Erno inmiddels kennis gemaakt met diverse business coaches, managementboeken en ondernemingsmodellen. Dat lijkt in toenemende mate de vastigheid op te leveren die je als starter en doorstarter meent nodig te hebben.

Vanaf dat moment verandert de zoektocht in een jacht op het ultieme klantmodel. Kernwaarden, Good-to-great-driehoeken en ideale klant profielen. We komen ze één voor één tegen. Is dit zinvol?

De kaart is niet het gebied. De theorie is altijd anders dan de praktijk. Wat vastigheid geeft is de harde realiteit, de boot (metafoor voor het bedrijf) op zee. Het anker ben je echter zelf. De voelspriet waar je blind op kunt varen. Als je daar op kunt vertrouwen. Dat vereist een instelling of uitgangspunt dat dit mogelijk maakt. Vandaar dat ik de metafoor van de diepzee gebruik als handvat voor ondernemers.

the sea

Waar luister je naar? De bovenstroom of de onderstroom.

De zee staat symbool voor het leven en toont zich door de getijden. Dat is de bovenstroom. Op die bovenstroom bestaat het leven uit eten en gegeten worden. Survival. Of zoals de US Navy zo treffend als motto heeft: There are two types of ships at sea, targets and submarines. Om die dodelijke constatering gaat het in de bovenstroom. Daar waar het rumoer en de chaos zich afspelen.

Belangrijker dan de bovenstroom is de onderstroom. Dat thema kom je minder tegen in het nieuws, in modellen of in ondernemers-boeken. De onderstroom gaat over de uniciteit van de ondernemer of professional. De eigen kracht staat daar centraal en geeft zin en richting aan activiteiten. Dat wil niet zeggen dat modellen en systemen geen waarde hebben. Maar het blijven tijdelijke krukken en reddingsboeien.

Reis naar de beste versie van jezelf

Als je Kies je doelgroep van begin tot einde leest lijkt de missie geslaagd. Het leven van een starter is overzichtelijker en makkelijker geworden. Maar schijn bedriegt. Want uiteindelijk gaat dit boek over de keuzes van Erno tot op de dag van gisteren. En zal iedere zelfstandige professional of ondernemer zijn eigen keuzes moeten maken. Toch is de openhartige wijze waarop Erno zijn reis naar de beste versie van zichzelf met ons deelt de grote kracht van dit boek.

De queeste naar eigenheid, die ondernemerschap kenmerkt, blijft onvermijdelijk. En het antwoord op de vele vragen van starters ligt in het geworteld zijn in de eigen kracht. Be Good and Show It. Het goed-zijn-in-iets gaat vooraf aan het tonen. Dat is de dynamiek van ondernemen en een vingerwijzing naar de valkuil van marketing-methodieken die niet volledig gegrond zijn in de eigen identiteit.

Kies je doelgroep is een eerlijk en onderhoudend boek en de opvolger van Laat de klant naar jou komen. Het boek heeft naast inhoudelijke ook filmische kwaliteiten. Dus waar is de trailer?

Als oriëntatie op het ondernemerschap een spannende toevoeging aan bestsellers als Calimero-marketing, Start vanuit je hart, Laat jezelf zien en Kies en ze kiezen jou. Het boek is te koop bij Managementboek.

Meer over het boek vind je op http://ernohannink.nl/kies-je-doelgroep/

24 gedachten over “De Jacht Op Het Ultieme Klantprofiel

Voeg uw reactie toe

  1. @Annemiek @Guido en Rikkert Bedankt voor de likes en de paper.li

    @Erno Hoe zei Willem de Ridder het ook al weer?
    Oh ja: Fake it until you make it! 😉

    Like

    1. Van veel kanten werkt “Fake it until you make it.” erg goed. Bijvoorbeeld, zet een lach op je gezicht en je brein denkt dat je gelukkiger bent en zorgt er uiteindelijk voor dat je je ook gelukkiger voelt.

      Overigens heb ik niet het gevoel dat ik het fake. Ik ben mezelf, probeer te overleven op die oceaan en peddel me gek.

      Om de metafoor aan te houden van een schip op de oceaan. Het is voor de kapitein handig/noodzakelijk dat je kaarten hebt. Zodat je weet welke kant je op moet. Als kapitein gebruik je kaarten om niet vast te lopen in ondiepe stukken als je in de buurt van de kust komt. Vuurtorens geven richting en als dit niet werkt kijk je naar de sterren voor de juiste richting.

      Dan is er nog de radar om te voorkomen dat je andere schepen en onderzeeërs ramt. Houd je de voorspellingen van het weer in de gaten om te voorkomen dat je een storm in vaart.

      De kapitein heeft ook een doel, hij moet naar een andere haven. Zo maar rondvaren op de oceaan levert de kapitein niets op.

      De marketing- en businessmodellen helpen je een richting te bepalen. Ze helpen je om de meest lastige momenten te vermeiden of sneller door te komen. Uiteindelijk bepaal jij als ondernemer de koers, jij bepaalt het doel dat je wilt bereiken. Jij bent de kapitein van je bedrijf. En dat wordt voor het grootste deel bepaalt door je onderbuik gevoel.

      Ik heb het boek niet voor starters geschreven, maar voor zelfstandige ondernemers die op zoek zijn naar bakens. ZP-ers die moeite hebben nieuwe klanten te krijgen waar ze gelukkig van worden. Duidelijk communiceren in woord en beeld over wie jij helpt, maakt aan de buitenwereld duidelijk wat jij voor ze kunt betekenen. Starters zijn vaak niet bezig met deze onderwerpen. Ze gaan de wereld veroveren, maar voor nu helpen ze iedereen die langs komt want ze moeten toch ook geld verdienen.

      Een duidelijk doel over wat jij voor de wereld wilt bereiken, hoe jij de wereld een stukje beter maakt, dat is jouw haven. Dat is de richting voor je schip. Je gebruikt de kaarten, radar, vuurtorens, weersvoorspellingen, sterren en je ervaring hoe je daar naar toe vaart.

      Like

      1. Volgens mij is het varen op je innerlijke kompas essentieel tijdens de reis naar het doel dat je jezelf hebt gesteld.

        Er is niets op tegen om de grote lijnen van je koers uit te zetten, maar de praktijk vraagt om het voortdurend verzetten van de bakens.

        Ondernemen is het metier van de ontdekkingsreiziger die het onbekende tegemoet gaat. Met een glimlach op zijn gezicht. Dat zeker!

        Like

    1. Hallo Kitty, ik heb het artikel van Huub niet ervaren als scherpe kritiek, wel als goede kritiek. Zie ook mijn reactie hierboven.

      Ik heb dit boek niet geschreven voor starters en al helemaal niet om te profiteren van angst. Mijn doel is de wereld een beetje beter maken. Zelfstandige ondernemers helpen een kaart op te stellen zodat ze iets gemakkelijker hun doel kunnen bereiken.

      Mijn doel is zelfstandige ondernemers helpen bij een balans in gezin en ondernemerschap. Een rijk leven. Een balans waarin je voldoende verdient en daarbij voldoende tijd vrij houd voor je gezin. De relatie met je partner en kind(eren) bewust meemaken.

      Zelf heb ik ervaren hoe lastig het is voor iedereen te werken. Dat het eenvoudiger wordt als je op iets concentreert. Zoals jij nu de focus hebt om mensen te helpen met steengoed bloggen.
      Dit zie ik ook heel vaak terug bij zelfstandige ondernemers die ik ontmoet. Ze willen graag iedereen helpen en bereiken uiteindelijk maar weinig mensen. Ze hebben te weinig klanten en te weinig omzet. Dat is geen angst maar de realiteit. Voor mij voelde het dat ik het boek moest schrijven. Ik ben dan ook heel blij dat het boek er nu is en ben blij met de reacties.

      Like

      1. Scherpe kritiek – ik bedoelde scherp geformuleerd, eigenlijk. Op ondernemerscoaching in het algemeen, zo vatte ik het op:

        ‘Belangrijker dan de bovenstroom is de onderstroom. Dat thema kom je minder tegen in het nieuws, in modellen of in ondernemers-boeken. De onderstroom gaat over de uniciteit van de ondernemer of professional. De eigen kracht staat daar centraal en geeft zin en richting aan activiteiten. Dat wil niet zeggen dat modellen en systemen geen waarde hebben. Maar het blijven tijdelijke krukken en reddingsboeien.’

        Like

  2. @Erno Dank voor je reactie.

    @Timo @Jaap @Robert @Annemarie @Kumar Dank voor de Likes.

    @Kitty Heeft vaak met de vorm van de marketing te maken.

    @ Peter Thanks for the +1

    @Liane Dankjewel!

    Like

Plaats een reactie

Omhoog ↑