Last van blinde vlekken in marketing?

blinde vlekken

Twijfel je over het functioneren van jouw marketing? Maak dan nu pas op de plaats en kijk welke benadering voor de oplossing gaat zorgen.

Succesvolle oplossingen vragen een zorgvuldige definitie van de probleemstelling. Klinkt als een open deur? De deur naar de enige echte oplossing van jouw probleem? Ja. Simpel gezegd, dat dan weer wel.

Om zeker te weten welk vraagstuk jouw hete hangijzers bevat, onderzoeken we de onderstaande 3 essentiële uitgangspunten.

blinde vlekken

Wie van de 3: jouw actuele marketing blokkades

1. Jouw product, dienst, of zakelijk aanbod.
2. Je professionele uitstraling (merk, branding).
3. Je communicatie middelen en/of je storytelling.

1. Jouw product, dienst, of zakelijk aanbod.

Als het probleem ligt op het gebied van je producten of diensten laat dit zien dat je klanten geen aansluiting vinden bij je aanbod. Dat kan te maken hebben met de prijs, met de uniciteit, met de beschikbaarheid (concurrentie), met kwaliteit, de prestaties, uitstraling of met andere onvervulde behoeften bij je doelgroep.

Vernieuwing in je productontwikkeling staat dan voorop.

2. Je professionele uitstraling (merk, branding).

Is er niets aan de hand met je product dan kun je je afvragen hoe het is gesteld met jouw professionele uitstraling, je merk, je branding. Die uitstraling bestaat niet alleen uit huisstijl, je logo en je middelen, maar is vooral een verzameling van associaties in het hoofd van de klant.

Ondanks een goed product kan jouw merkuitstraling gedateerd zijn, en dus onvoldoende aansprekend.

Vernieuwing van je professionele uitstraling is dan gewenst.

3. Je communicatie middelen en/of je storytelling.

Zijn het product en de merkuitstraling in orde dan ligt het voor de hand dat er sprake is van een communicatieprobleem. Vertel je het juiste verhaal? Spreek je daarmee de juiste klanten aan? Gebruik je de juiste middelen en kanalen? Werkt het kernconcept als een overkoepelende motivator? Ben je voldoende inspirerend voor je doelgroep?

Is er sprake van een communicatieprobleem?

Aanscherpen van je communicatie, middelen, concepten en de verhalen die je vertelt is dan aan de orde.

blinde vlekken wegwerken

Ook even een vlekje wegwerken?

Voor de meeste reclamemakers en communicatieprofessionals is bovenstaande diagnose niets nieuws onder zon.

Maar voor klanten zijn deze voorbeelden vaak een eye-opener.

Vooral zelfstandige ondernemers en professionals zijn niet gewend om op deze wijze naar hun marketing te kijken.

Blinde vlekken zorgen in dat geval voor keuzes die niet effectief zijn.

Bijvoorbeeld: een nieuwe website maken terwijl je product of jouw merkuitstraling niet meer aanspreekt, omdat de markt veranderd is.

Wil je ook een vlekje wegwerken? En kun je daarbij de heldere blik van een buitenstaander gebruiken?

Vraag dan nu om een gratis oriënterend gesprek met Huub Koch: stuur een email naar huub@zichtbarezaken.nl


Voor als je het gemist hebt

De nieuwe portfolio website van Huub Koch.


4 gedachten over “Last van blinde vlekken in marketing?

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Omhoog ↑