Winnen begint van binnen

waarom wij bestaan

Bedrijven gaan steeds meer op individuen lijken. Daarbij gaat het steeds minder om wat je doet of hoe je iets doet, maar vooral om waarom jij iets doet: de betekenis die je hebt voor je klanten. Voor zelfstandige professionals klinkt dat bekend in de oren. Want voor hen is van betekenis zijn voor klanten vanaf dag 1 niet alleen een fundamenteel uitgangspunt, maar ook een absolute voorwaarde voor succesvol ondernemen.

Dit besef dringt steeds vaker door bij bedrijven en organisaties. In Identiteitsmarketing (waarom wij bestaan) beschrijft Kaj Morel wat Identiteitsmarketing is, hoe je het kunt gebruiken en welke bedrijven en organisaties er al mee werken. Voor de ZP-er mag de boodschap niet nieuw zijn, Identiteitsmarketing is desondanks een boek dat belangrijke succesfactoren op een rij zet die er ook voor zelfstandigen toe doen.

Wat is Identiteitsmarketing?

Identiteitsmarketing speelt zich af rondom het idee dat wie jij bent en wat je doet het krachtigst tot zijn recht komen door uit te gaan van het antwoord op de vraag waarom jij iets doet en voor wie. Door verheldering van dit inzicht leg je een basis voor een marketingmethode die traditionele vormen van marketing overstijgt. Misschien is deze vorm van marketing wel het laatste stadium van marketing, zoals Li Edelkoort gisteren bij Zomergasten opmerkte, voordat het als activiteit volledig verdwijnt. Want uiteindelijk zullen producten en diensten steeds vaker zelf hun verhaal gaan vertellen.

Zoek liefhebbers bij dat wat je ten diepste wilt betekenen. En, vind je die niet… dan heb je dus geen bestaansrecht. Dat klonk dreigend, maar het werkte uiteindelijk heel ontspannend. We durfden meer onszelf te zijn. Scherpere keuzes te maken, ons te beperken en een heldere belofte te doen. En daarmee werd onze communicatie inderdaad anders. Fundamenteel. Onze communicatie bestond niet langer alleen uit folders, website en bulletins. We realiseerden ons dat onze belofte aan de leerling in ál ons handelen zichtbaar moest worden. Het ging niet langer om het verhaal dat we vertelden, maar om het resultaat dat we zichtbaar maakten. Zelfbewust en met overtuiging brachten we alles steeds meer in lijn met onze belofte.

Leendert den Dool | Greijdanus College

identiteitsmarketing

Voor een betekenisvol bestaan

Identiteitsmarketing is de naam die een aantal bevlogen adviseurs gegeven hebben aan hun werkzaamheden die erop gericht zijn om mensen in staat te stellen hun organisatie zo in te richten dat:

1. Ze vanuit hun diepste wezen handelen.
2. Ze alle aanwezige kracht in hun organisatie benutten.
3. Ze maximaal betekenis hebben voor klanten, de maatschappij en voor zichzelf.

Deze denkwijze is ontwikkeld vanuit de bedrijfskundige filosofie dat het primaire bestaansrecht van een organisatie bepaald wordt door haar betekenis voor de maatschappij.

Kaj Morel: Onder betekenis versta ik enerzijds alle effecten die een organisatie heeft op de omgeving waar zij deel van uitmaakt, direct en indirect. Anderzijds impliceert betekenis de diepgewortelde intentie onder medewerkers van een organisatie om ertoe te doen voor een bepaalde groep mensen. Deze intentie komt voort uit de persoonlijke drijfveren van mensen, is ongevraagd, belangeloos en komt niet voort uit een berekenende houding.

We zijn met onze marketing behoorlijk afgedwaald van haar oorspronkelijke bedoeling. We zetten haar niet integer en terughoudend in om optimaal ruilen te promoten. We vullen marketing momenteel hoofdzakelijk in vanuit het paradigma van eigenbelang. We zijn (te veel) gericht op het maken van winst voor onze organisatie en dragen zo bij aan een ongelijkwaardig win-verlies-ruilen en afnemende tevredenheid. We zijn duidelijk de weg kwijt.

identiteitsmarketing

Terug naar de oorsprong

Weet jij waarvoor marketing oorspronkelijk staat? Marketing staat voor alle activiteiten die organisaties uitvoeren om een optimale ruilrelatie met hun klanten te bewerkstelligen. Organisaties zetten marketing in om klanten met hen te laten ruilen op zodanige wijze dat zowel hun klanten als zijzelf er zoveel mogelijk beter van worden. Een win-win-ruil. Een dergelijke gelijkwaardige ruil maakt beide partijen blij, waardoor beiden geneigd zijn om in de toekomst opnieuw met elkaar te ruilen. Door aan marketing te doen binden organisaties klanten aan zichzelf en zichzelf aan hun klanten. Zo draagt marketing bij aan een stabiel en duurzaam economisch (ruil)systeem. Marketing is dus positief. Zolang organisaties er maar integer en terughoudend mee omgaan. Doen ze dat niet, en passen ze marketing roekeloos toe, dan kunnen ze klanten, zichzelf en de maatschappij als geheel flinke schade toebrengen.

De juiste vragen

De meeste mensen zoeken naar de juiste antwoorden. Identiteits-marketeers zoeken naar de juiste vragen. Bijvoorbeeld: Waarom wil je groeien? i.p.v. Hoe kun je groeien? Waarom verdien jij meer klanten? i.p.v. Hoe krijg je meer klanten? Wie zou er wat missen als jij er niet meer was? i.p.v. Wat is je Unique Selling Point? Hoe kun je meer betekenis hebben? i.p.v. Hoe kun je meer verkopen? Welke unieke kracht zit er in jou(w) (organisatie) die nog niet optimaal benut wordt? i.p.v. Wat is jouw niche?

Welke vragen kun jij jezelf stellen?

Identiteitsmarketing is een boek dat vol met inzichten staat, en is vooral een doe-boek, een handleiding om tot de kern te komen als het gaat om jouw identiteit. Als je op zoek bent naar de ontdekking van jouw DNA, stel jezelf dan de volgende vragen:

1. Waar geloof ik in? (ideologie)
2. Hoe kijk ik naar de wereld? (visie)
3. Wat wil ik betekenen voor mijn klanten? (missie en merkbelofte)
4. Waarin ben ik het allerbeste? (unieke kracht)
5. Hoe wil ik werken? (waardenoriëntatie en kernwaarden)
6. Wanneer los ik mijn merkbelofte in? (ambities)

Na het lezen van dit boek is er één zin die voor mij de essentie samenvat: Als je wilt doen wat je doet en doet waar je goed in bent en als je bovendien weet voor wie je het wilt doen, dan is je waarde voor klanten het grootst.

De essentie van ondernemerschap is eenvoudig: buiten winnen is binnen beginnen. Je identiteit maakt het verschil. Doe wat je het liefste doet, maar weet waarom je bestaat!

Identiteitsmarketing is te koop bij Managementsboek.
Meer informatie vind je op: De Betekenisfabriek | Filmpje Identiteitsmarketing in vogelvlucht | Simon Sinek: start with Why | Tekort aan betekenis. Tijd voor identiteitsmarketing

15 gedachten over “Winnen begint van binnen

Voeg uw reactie toe

  1. Een erg goed verhaal Huub. Bij ondernemen gaat het om vervulling geven aan je leven. Dan gaat het om jou en om wie jij bent, maar ook om wie de klant is.

    Passen deze identiteiten bij elkaar?

    En kun jij ook vervulling geven aan het leven van de klant? Wat kun jij voor hem of haar betekenen? Hoe kun jij het leven voor hem of haar verbeteren?

    Hoe sterker dat resultaat, hoe sterker de marketingboodschap is.

    Groeten,

    Stan Lenssen

    Like

  2. Wim Aalbers ‏‪@WimAalbers‬ Zo is het. Klinkt als FLuisterMarketing RT ‪@huubkoch‬: Winnen begint van binnen ‪http://buff.ly/13OUZOH ‬ ‪#identiteitsmarketing‬

    Like

  3. ‏@huubkoch @AlainRaap Nee, komt echt uit dit boek. De Waarom-kwestie hangt trouwens in de lucht. Is niet toe te schrijven aan 1 persoon… #tijdgeest

    Like

    1. Alain Raap ‏‪@AlainRaap‬ @huubkoch‬ ah, ok. Daar heb je gelijk in, tip: volg vandaag ‪#EOL1804‬ bij ‪@deBaak‬, erg interessant, gaat ook over deze ‪#tijdgeest‬

      Like

Plaats een reactie

Omhoog ↑