Een verfrissende kijk op Zichtbare Zaken > Judith Webber in gesprek met Huub Koch

Vertel eens iets persoonlijks over jezelf.

In het gezin waar ik geboren ben stonden ambacht en vormgeving centraal. Mijn vader kwam uit de reclame en mijn moeder uit de mode. Ik was enig kind. Mijn ouders begrepen heel goed dat uitmuntend zijn in je vakgebied zorgt voor succes en klantenbinding. Creatieve vaardigheden werden gestimuleerd. Jezelf bezig houden ook.

Als kind was ik een buitenbeentje. Daardoor word je al vroeg op jezelf teruggeworpen en leer je de wereld om je heen observeren. Je luistert en leest tussen de regels. Dat maakt dat je reageert als een strateeg, door orde in de chaos te scheppen en je eigen weg te vinden.

Dat geeft ook een perspectief dat je in staat stelt om patronen te onderscheiden, waar anderen alleen complexiteit zien. Je stelt vragen, maakt keuzes, slaat telkens nieuwe wegen in. Je bent onafhankelijk.

Waarom doe je wat je doet en heb je voor dit vak gekozen?

Communicatie is een thema dat sinds mijn jeugd centraal staat. Ik was goed in tekenen, verhaaltjes schrijven en ik las heel veel. Ik was minder sterk in mondelinge- en sociale vaardigheden. Als enig kind had ik op dat gebied een achterstand. Mijn creatieve vaardigheden waren mijn communicatiemiddelen, dat gaf me zelfvertrouwen en de kracht om me te onderscheiden en waardering te oogsten.

Ik heb voor dit vak gekozen omdat het me mateloos boeit. Na dertig jaar vele technische en inhoudelijke ontwikkelingen te hebben omarmd mag ik met recht zeggen dat ik overzicht heb.

In wezen is er geen verschil tussen vrije- en toegepaste kunst, tussen een gedicht, een journalistiek verhaal, een commerciële tekst of een reclamefilmpje. Het gaat allemaal om communicatie, om verhalen vertellen en om mensen in beweging brengen.

Ik raakte betrokken bij het vak toen ik 13 jaar oud was. Op die leeftijd ben ik begonnen met allerlei semi-professionele activiteiten die te maken hebben met creatie: schrijven, ontwerpen, fotografie, illustratie, drukken en evenementen organiseren. Ik deed dit voor een scala aan non-profit klanten: fanclubs, actiegroepen, docenten, schoolkranten.

Op jonge leeftijd heb ik daardoor ervaren wat de impact is van communicatie op mensen. Mijn talenten in dienst stellen van opdrachtgevers is altijd mijn grote kracht geweest.

Vrije (beeldende) kunst zorgt voor vernieuwing van visie en vaardigheden. Ik heb schilderijen, collages, assemblages, decors, foto-installaties en videokunst gemaakt en ook regelmatig geëxposeerd.

Vanaf mijn 18e jaar publiceerde ik gedichten, proza en korte verhalen, in eigen beheer en in tijdschriften. Toen ik in 1979 toegepaste kunst (Visuele Communicatie) ging studeren op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam viel alles op zijn plek.

Daarna heb ik gewerkt bij ontwerpbureaus, reclamebureaus en internetbedrijven. In 2005 ben ik gestart met Zichtbare Zaken.

Voor wie doe je dat? Wat zijn dat voor mensen?

Professionals, dienstverleners en ondernemers. Ambitieuze en getalenteerde mensen die op het gebied van communicatie obstakels tegenkomen. Mensen die zich open durven stellen voor een verruimde blik op zichzelf. Meestal hebben ze tijdelijk een klankbord, inzicht en ondersteuning nodig. En iets tastbaars als een huisstijl of een website.

Het gaat om mensen die als ondernemer heel zelfstandig en volwassen zijn. Die weten wie ze zijn en waar ze voor staan, maar gehinderd worden door lacunes op het gebied van commerciële communicatie of behoefte hebben aan specifieke professionalisering.

Mijn ideale klant vindt het belangrijk om te investeren in zichzelf en wil zich laten verrassen door opmerkelijk maatwerk. Het zijn mensen die qua expertise boven het maaiveld uitsteken, maar soms moeite hebben om daar helder en doeltreffend over te communiceren.

Talentvolle en ondernemende mensen die net dat extra zetje op communicatie-gebied nodig hebben om hun waarde volledig zichtbaar te maken en zodoende succesvol weerklank te vinden bij hun publiek.

En hoe doe je dat, wat is jouw stijl, jouw signatuur?

Het valt opdrachtgevers op dat ik gepassioneerd met mijn vak bezig ben. Ik krijg vaak complimenten voor de wijze waarop ik mijn kennis deel op mijn weblog. Dat is veelal bepalend voor de keuze om met mij aan de slag te gaan.

De combinatie van een inzichtgevend voortraject, doelen stellen op het gebied van marketing, communicatie, redactie en design en het begeleiden van de implementatie daarvan, is volgens klanten een verrassende insteek. Het helpt mensen daadwerkelijk om zichzelf en hun bedrijf op een heldere manier te presenteren.

Ik ben een parelvisser. Ik ben altijd op zoek naar sterkten en talenten bij anderen. Zodat klanten zich beter kunnen profileren en positioneren. Mijn bedrijf Zichtbare Zaken is een broedplaats voor ondernemers-verhalen. Ik help opdrachtgevers samenhang te geven aan uiteenlopende activiteiten.

Dat levert concepten op die visueel en inhoudelijk vertaald kunnen worden naar een waaier van middelen: een communicatiestrategie, een bedrijfsnaam, een logo-ontwerp, een huisstijl, een website, een redactionele formule, presentaties, diensten en producten. Kortom, een eenduidig verhaal.

Als ontwerper heb ik expertise op het gebied van grafisch ontwerp, webdesign, (multimedia) presentaties, maar ook creatief schrijven, fotografie en film. Het ene moment zet ik die kennis en ervaring strategisch in, dan weer conceptueel of heel praktisch.

Daarnaast begeleid ik ook creatieven en technici waar mijn klanten al een jarenlange relatie mee hebben opgebouwd. Of schakel ik professionals uit mijn eigen netwerk in. Dat haalt kracht uit bestaande relaties en tilt ze op naar een nieuw niveau van visie, begrip en samenwerking.

Klanten ervaren mij als een bijzondere gesprekspartner, die uit een minimum aan informatie de essentie weet los te weken en daarmee een visie op het geheel weet neer te zetten.

Dat zorgt tevens voor resultaten die heel nauw aansluiten bij hun eigen wensen en belevingswereld en voor een maximale winst op investeringen.

Dat geeft in iedere fase van het proces een heel groot plusgevoel.

En als laatste, wat voor pure keuze heb jij net gemaakt?

Naar aanleiding van jouw boek Laat jezelf zien heb ik er voor gekozen om op deze wijze een verfrissende kijk op mezelf neer te zetten! En ik kan zeggen: het smaakt naar meer! Binnenkort meer over mijn keuzes, gerelateerd aan je nieuwe boek Kies en ze kiezen jou! Dank je wel voor je vragen Judith!

Judith Webber is oprichter van Pure Human. Dit interview maakt deel uit van haar Blogkermis in interview stijl Durf jij je pure keuzes te laten zien? | Huub Koch (Rotterdam, 1956) is oprichter van Zichtbare Zaken.

15 thoughts on “Een verfrissende kijk op Zichtbare Zaken > Judith Webber in gesprek met Huub Koch

Add yours

  1. De liefde voor het vak, voor wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet, is goed voelbaar tijdens het lezen van dit interview. Je krijgt er gewoon zin van om ergens heel veel zin in te hebben en om daar dan ook iets mee te gaan doen. Mooi Huub en Judith.

    Like

  2. @peter Hoe zorg je er voor dat mensen met je mee willen doen is een heel belangrijke vraag in dit vak!

    @sigrid Mooie alliteratie!

    @simone Laat duizend bloemen bloeien!

    Like

  3. Interessant interview Huub. Zo leer ik je weer wat beter kennen. En een goede foto van je erboven. Zo’n zin ‘ik ben een parelvisser’ is geniaal door zijn eenvoud en beeldende stijl.

    Like

  4. @leo Het gezegde is: vragen zijn eeuwig en antwoorden zijn tijdelijk en persoonlijk. Het interessante is dat ik mezelf door deze vragen ook weer beter heb leren kennen. En als je dan die vragen een paar dagen op je in hebt laten werken komen de zinnen en hun betekenis moeiteloos. Ook ik ben verrast!

    Like

  5. Overzicht is inderdaad een heel belangrijk punt. Heb dat deze week ook weer mogen ervaren en dan gaat hem om overzicht op het gebied van strategie, de inzet van technologie, design, productaanbod en van het maximaal vormgeven aan eigenheid (ook door redactie). Ik zal je wel eens een PowerPoint laten zien waarmee ik het verhaal van een klant spiegel. Wordt ervaren als heel verrassend. Vroeger schreef ik dan een analyse, nu zeg ik het met beelden en sound-bites. Veelal wordt dan op een gegeven moment een soms al jaren durende patstelling doorbroken. Dat deed ik al in de tijd dat ik nog bij een baas werkte: https://zichtbarezaken.wordpress.com/2007/05/10/huisstijldilemmas/

    Tot (spoedig) ziens!

    Like

  6. Ha Huub, kom nog even terug op je gesprek met Judith Webber. Ik krijg de indruk dat jij overzicht kunt creeren voor de opdrachtgever. Je gebruikt vele talenten om mensen in beweging te krijgen, daarbij diverse vormen van de Kunst gebruikend als middel. Dat laatste met name spreekt me aan! De opdrachtgever eigen talenten laten ontdekken en benutten lijkt me een prachtige opgave. Succes en tot hopelijk binnenkort.”

    Like

  7. Gefeliciteerd met de start van je blogkermis Judith! Een prachtige reeks pure verhalen! Ben benieuwd naar het vervolg in deel 2! Hou je blog in de gaten!

    Like

Geef een reactie

Omhoog ↑

