Slide:ology – Essentiële Inzichten voor Succesvol en Inspirerend Presenteren met PowerPoint

In 2008 verscheen Slide:ology van Nancy Duarte, met als ondertitel The Art and Science of Creating Great Presentations. Sinds dit boek is verschenen heeft geen enkele presentator nog een excuus om saaie presentaties te maken. Toch is het boek in Nederland relatief onbekend gebleven. Dat is jammer, want het boek bevat een schat aan inspiratie van de makers van de meest impactvolle Presentaties ter wereld, waaronder An Inconvenient Truth van Al Gore.

Gaat dit boek over PowerPoint? Jawel, en heel specifiek over de design aspecten van top-presentaties. Gaat dit boek over presenteren? Ook! En binnen dat kader geeft het boek zelfs inzichten die PowerPoint ver overstijgen. Krijg ik met dit boek grip op deze materie? Zeker, maar let op: dit boek gaat vooral over het professioneel ontwerpen van PowerPoint presentaties! Voor inzicht in de structuur van presentaties schreef Duarte het boek Resonate dat ik onlangs heb besproken.

Voor de professionele presentatie ontwerper zal dit boek wellicht weinig echte geheimen hebben, maar desondanks wel weinig getoonde en inspirerende voorbeelden geven. Vooral de hoofdstukken over werken met diagrammen, animatie en layout zijn echte opstekers.

Voor lezers zonder ontwerp ervaring geeft het boek bijzondere inkijkjes in hoe je op een betekenisvolle wijze werkt met achtergronden, kleur, tekst en beelden. Verwacht echter geen training in technische vaardigheden, die vind je hier niet.

Slide:ology, een stappenplan naar Succesvol en Inspirerend Presenteren met PowerPoint

De reis door Slide:ology voert je langs essentiële inzichten en thema’s. Die vind je in opeenvolgende hoofdstukken: 1. Creating a New Slide Ideology, 2. Creating Ideas – Not Slides, 3. Creating Diagrams, 4. Displaying Data, 5. Thinking Like a Designer, 6. Arranging Elements, 7. Using Visual Elements: Background, Color, and Text, 8. Using Visual Elements: Images, 9. Creating Movement, 10. Governing with Templates, 11. Interacting with Slides, en 12. Manifesto: The Five Theses of the Power of a Presentation. Inderdaad in het Engels, van Slide:ology is nog geen Nederlandse vertaling uitgekomen.

Creating a New Slide Ideology opent als eerste hoofdstuk met een overzicht van de voetangels en klemmen die presenteren met PowerPoint zo’n slechte naam geven. Maar het kan anders! Ik schreef er al eerder over in De Puntjes op de PowerPoint Cultuur.

Slide:ology onthuld stapsgewijs steeds diepere inzichten over de Kunst van Succesvol en Inspirerend Presenteren met PowerPoint. Het boek sluit af met Manifesto: The Five Theses of the Power of a Presentation waarover ik verslag deed in 5x over krachtig presenteren.

7 vragen waar je een antwoord op moet weten voordat je een PowerPoint presentatie gaat maken

Inzicht in de drijfveren van je publiek is een belangrijk uitgangspunt voor je presentatie. Slide:ology roept de lezer op om personas te creëren van het publiek. Een persona is een archetype van een toehoorder (of een klant en/of een gebruiker), die niet echt bestaat, maar op deze manier wel een gezicht krijgt. Zo weet je tegen wie je praat. Slide:ology voert Ken en Kerry op, zie hierboven. Om zo’n persona levensecht te maken stel je jezelf de volgende vragen:

1. Hoe zien ze er uit?

Demografische en psychografische achtergronden zijn mooie uitgangspunten, maar een verbinding ontwikkelen met je publiek betekent dat je ze begrijpt op een persoonlijk niveau. Ga eens in de schoenen van je doelgroep staan en beschrijf hoe hun leven er elke dag uit ziet.

2. Wat brengt ze hier?

Wat denkt je publiek op te gaan steken van deze presentatie? Waarom zijn ze gekomen om jou te horen? Gaat het om vrijwillige deelnemers of verplichte deelnemers? Dit is een hele belangrijke situatie-analyse.

3. Wat houdt ze ’s nachts wakker?

Iedereen heeft angsten, een pijnpunt of de spreekwoordelijke doorn in het oog. Laat je publiek weten dat je met ze meeleeft en een oplossing biedt.

4. Hoe kun je hun probleem oplossen?

Wat is de meerwaarde van je presentatie of de eye-opener voor het publiek? Hoe ga je hun leven beter maken?

5. Wat wil je dat ze doen?

Beantwoord de nou en?-vraag. Zorg er voor dat er een duidelijk stappenplan is voor je publiek. Laat ze weten wat ze moeten doen en waarom.

6. Hoe kun je ze het beste bereiken?

Mensen verschillen in de wijze waarop zij het effectiefst informatie ontvangen. Geef het publiek wat ze willen, en hoe ze het willen. Dit kan betekenen dat je na de presentatie een ruimte beschikbaar moet hebben met follow up materialen als folders, leaflets en formulieren.

7. Wat zou weerstand kunnen oproepen?

Wat weerhoudt je publiek van het omarmen van jouw boodschap en het uitvoeren van je call-to-action?

Honderd dia’s gebruiken om je punt te maken zorgt niet voor een memorabele presentatie

Eén van de meest krachtige presentaties van TED2008 was die van Neurowetenschapper Jill Bolte-Taylor, die sprak over haar hartaanval. De ervaring waar ze over sprak en de wijze waarop ze dat deed, kwam bij iedereen binnen. Jill gebruikte tijdens haar presentatie maar een paar dia’s, veel gebarentaal en een indrukwekkend object dat haar verhaal ondersteunde: een echt exemplaar van de menselijke hersenen. Haar verhalende kwaliteiten overstegen de behoefte aan media, maar de dia’s die ze gebruikte gaven een context aan haar keuze om Neurowetenschapper te worden, wat ze meemaakte tijdens haar hartaanval en hoe dit haar leven veranderde.

Dit voorbeeld relativeert terecht het gebruik van media als PowerPoint. Dat neemt echter niet weg dat een goede en professioneel opgezette PowerPoint je presentatie krachtig ondersteunt, omdat het een context geeft aan je verhaal. Als Slide:ology ergens in slaagt is het de elementen van een goed PowerPoint ontwerp samen te brengen in één boek. Met die inzichten kun je in ieder geval nooit meer een excuus hebben om een slechte PowerPoint te maken of te laten maken.

De essentie van een goede presentatie volgens Slide:ology

1. Vertel de waarheid
2. Maak je punt
3. Gebruik de juiste middelen
4. Onderstreep wat belangrijk is
5. Houdt het simpel

Wat leer je uit Slide:ology?

– Ideeën te genereren
– Ideeën te vertalen naar informatieve afbeeldingen
– Diagrammen te maken en effectief te schetsen
– Dia’s te maken die een publiek verwerken kan
– Presentatie technologie gebruiken in je eigen voordeel

Slide:ology is te koop bij Amazon en Bol.com. Iedereen die een presentatie doet bij TED of TEDx krijgt het boek gratis toegezonden.

Gerelateerde artikelen

Wat PowerPointers van Roodkapje kunnen leren | Presenteren: Snel, Sneller, Snelst! | 5x over krachtig presenteren | De Puntjes op de PowerPoint Cultuur | De Wijsheid van de Werkvloer | Interview met Nancy Duarte | Over Personas

Meer weten over Professionele PowerPoint Presentaties?

Neem contact op met Huub Koch via email of het contactformulier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: