Heineken bier is geen Heineken’s bier?

heinekenbier.jpg

Ik heb altijd al een passie gehad voor taal. Toen ik op de basisschool zat spraken we op een dag over het gebruik van grammatica: Als Bert een hond heeft, noem je de hond Bert’s hond. En als dat juist is, waarom is Heineken bier dan geen Heineken’s bier? We vroegen het aan onze meester, maar hij wist geen antwoord op onze vraag te bedenken. Toen gaf hij mij een goed advies: Waarom ga je het niet vragen aan de mensen van Heineken? En dat heb ik gedaan.

Ik schreef een brief aan de Heineken Brouwerij en wachtte op het antwoord. Het heeft even geduurd, maar op een dag kreeg ik een kleine maar indrukwekkende envelop met het Heineken logo er op en mijn naam en adres getypt op de voorkant.

Het kleine zondige geheim dat zich ontvouwde

Ik opende de envelop, vouwde de brief open en daar was het antwoord:

Beste Huub, je hebt volkomen gelijk als je zegt, dat als we de grammatica juist zouden gebruiken ons bier Heineken’s bier zou heten. Toch is er een reden voor onze zonde tegen de grammatica: De naam Heineken wordt niet gebruikt als een persoonlijke naam, maar als een Merknaam. En dat is de reden waarom we ons bier Heineken bier noemen en geen Heineken’s bier.

De brief was ondertekend met vriendelijke groeten door Mijnheer Janssen van de afdeling public relations. Ik was blij! Heineken had hun kleine zondige geheim onthuld en stuurde mij als bonus indirect ook nog wat inspiratie.

In het land van magie en complexiteit!

Vanaf die dag vroeg ik mij namelijk af (als ik nadacht over mijn toekomst): Zou public relations iets voor mij zijn? Natuurlijk werd het iets anders, maar slechts een ietsepietsie anders, want appels hebben de neiging om niet al te ver van de boom te vallen.

Dit is mijn verhaal! Een verhaal dat gaat over mijn avonturen in het land van magie en complexiteit, van toen naar nu en op deze plek vertel ik je hoe het verder gaat.

9 thoughts on “Heineken bier is geen Heineken’s bier?

Add yours

  1. Sorry Huub, het is niet Heineken’s Bier en het is ook niet Bert’s hond. Het is Berts hond en hooguit Heinekens Bier. In het Nederlands wordt voor de bezitsvorm namelijk helemaal geen apostrof gebruikt. Tenzij het voor de leesbaarheid nodig is, zoals: Hans’ hond en Afra’s hond.

    Like

  2. @Elzo vroeger (rond 1969) was dat blijkbaar anders qua schrijfwijze en dus wel met een apostrof kijk maar eens op de bierviltjes op de onderste afbeelding. Daaruit blijkt dat de public relations man van Heineken niet helemaal op de hoogte was van Heinekens eigen geschiedenis. Het is trouwens nog niet zo heel lang geleden dat de apostrof in de ban werd gedaan. Tot een jaar of vijf geleden schreef je reclamebureaus met een apostrof tussen de u en de s. Nu niet meer.

    Like

  3. Mooi dat Heineken zo reageert. Wat ik eruit concludeer is dat als ik personal branding ver genoeg doordrijf, ik kan spreken over Peter weblog ipv Peters weblog (met of zonder ‘). Wees gerust: ik ben geen liefhebber van personal branding 🙂

    Like

  4. @peter In navolging van (Freddie) Heineken spreek je eerder over ‘De Kock Blog’ dan ‘Peter(s) Weblog’. Dat bedrijven aan ‘branding’ doen kunnen we ons voorstellen, in dit soort gevallen is dat eigenlijk heel gewoon. Personen mogen natuurlijk zelf weten of ze hun vingers willen branden. Je kunt er mee verdwalen, dat is zeker! 😉

    Like

  5. @Peter … en dan te bedenken dat ik die tagline zelf heb bedacht! Nee dan deze: Als je probeert te falen en je slaagt, welke van deze twee heb je dan gedaan? 🙂

    Like

Geef een reactie

Omhoog ↑

