Tips voor Puur Ondernemen

Weten wat je wilt en daar een verhaal van kunnen maken en er vervolgens helemaal voor gaan. Dat is cruciaal om succesvol te zijn als ondernemer. De sleutel tot dit succes noemt Judith Webber Puur Ondernemen. Daarbij gaat het om het ontwikkelen van maximale eigenheid als ondernemer. Want alleen door helemaal jezelf te zijn wordt je woest aantrekkelijk voor klanten.

Judith Webber schreef over deze thematiek Laat jezelf zien. Een boek dat vorig jaar werd gelanceerd, met een charmante opzet, een fraaie vormgeving en een levendige redactionele structuur. Het daagt je uit om na te denken over essentiële ondernemersvragen en gaat hete hangijzers niet uit de weg. Daarmee is het een welkome aanvulling op klassiekers als Calimero-marketing en Start vanuit je Hart.

Contact met je pure ondernemers-zelf

Ondernemen is ook jezelf blijven ontwikkelen. Dat vraagt om bewuste keuzes. Aan de hand van 7 thema’s en bijbehorende vragen helpt dit boek om de vinger aan de pols te houden. Zo houdt je contact met je pure ondernemers-zelf en zorg je voor verdieping en voor grond onder je voeten. Vandaar dat dit boek steeds actueel blijft.

1. Hartsmotief: als je onderneemt vanuit je hart houdt niets je tegen. Waarom doe jij wat je doet? Heb jij je kapstok al? Waar ben jij ervaringsdeskundig in? Weet jij wat je ‘in the end’ wilt bereiken? Vertel jij wel eens wat je drijft?

2. Richting: vanuit je hart kun je een heel sterke missie ontwikkelen, dit geeft richtingsgevoel. Heb jij je meetlat al te pakken? Waar wil jij heen? Heb jij een slogan voor jezelf gemaakt? Heb jij al doelen voor jezelf gesteld? Krijg jij energie uit je werk, gaat het moeiteloos?

3. Focus: als je dan ergens voor gaat, kies er dan ook helemaal voor. Van welk type werk wordt jij heel enthousiast? Hoe ziet jouw droomklant er uit? Let jij op de energiematch tussen jou en je klant? Welke filters zou jij willen instellen? Hoe bewust wijk jij af van je pad?

4. Openen: als je weet wat je te vertellen hebt, vertel dat dan, draai de volumeknop open. Hoe toets jij je verhaal? Maak jij echt contact als je netwerkt? Wat laat jij zien van jezelf aan je klanten? Vraag jij aan je klanten wat ze als jouw kracht zien? Waar heb je moeite mee?

5. Magneetwerking: door te filteren, trek je de juiste klanten naar je toe. Wat gun jij jezelf? Gebruik jij voorbeelden als je je voorstelt? Wat vertel jij voor persoonlijks op je site? Roep jij al verwarring op? Geloof jij in jezelf?

6. Flow: als je eenmaal hebt ontdekt hoe je lekker werkt, kom je geregeld in een staat van moeiteloosheid. Hoe belangrijk vind jij afspraken met jezelf? Hoe maak jij tijd voor jezelf? Werk jij alleen in je bedrijf of ook aan je bedrijf? Houd jij bij wat je allemaal wilt doen? Hoe heb jij je energie georganiseerd voor jezelf?

7. Groei: hoe blijf je groeien, hoe coach je jezelf? Hoe mild ben jij naar jezelf? Welk succes heb jij vandaag behaald? Hoe leer jij? Spiegel jij jezelf ook? Tegen welke mensen uit je netwerk mag jij even ‘zeuren’?

Per thema en per vraag geeft het boek aansprekende voorbeelden.

De schoonheid en de kracht van ondernemen

Als ondernemer ben je aangewezen op je kwaliteiten en op een positieve instelling, maar je hebt ook één of meer terreinen waarop je onzeker bent. Er is altijd wel een aspect dat minder goed uit de verf komt. Leren van collega ondernemers staat daarbij centraal, maar ook samenwerken en verbinden. Daarvoor is het nodig dat ondernemers zichzelf laten zien en dat zij zichzelf de juiste vragen durven stellen. Het gaat bij beide punten om het ontwikkelen van zelfvertrouwen.

Wat ik bijzonder vind aan dit boek is dat je de thema’s kunt gebruiken in ieder stadium van je ondernemerschap. Of je nu starter bent, doorstarter of veteraan. De thema’s en onderwerpen blijven relevant en motiveren je om scherp te zijn en om de schoonheid en de kracht van ondernemen te ervaren. Ze roepen op tot helderheid en openheid, naar jezelf en naar de wereld om je heen.

Deze tijdloze thema’s en vragen zorgen voor een stroom van inspiratie en persoonlijke groei. Thema’s, voorbeelden en vragen zijn zo gesteld dat, als je er echt de tijd voor neemt, ze tot verrassende antwoorden leiden! Een boek met impact, waar geen enkele ondernemer omheen kan! Te koop bij Managementboek.

Website Laat jezelf zien | Interview Judith Webber | Pure Human

Advertenties

4 thoughts on “Tips voor Puur Ondernemen

Add yours

  1. De eye-opener in het boek was voor mij de gedachte dat je als startende ondernemer de neiging hebt om in functie omschrijvingen te (blijven) denken. Omdat zoiets binnen werknemers situaties gewoon is. Daarmee beperk je jezelf enorm, want als zelfstandige doe je vaak dingen voor je klanten die buiten die (zelfopgelegde) beperkingen vallen. In het boek gaat het dan om het bedenken van een slogan die helemaal aansluit op waar jij echt voor staat.

    Ik herkende die situatie uit mijn eigen startperiode. Het vraagt tijd en begrip van je eigen situatie om hier uit te komen en er iets nieuws tegenover te stellen. En het mooie nieuws is dat als je hierdoor leert om zonder beperkingen te leren denken, je dat ook in andere situaties en in andere vraagstukken kunt toepassen.

    Zo kwam ik erbij!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: