Alles begint met verandering

Alles begint met verandering. Soms zie je ontwikkelingen al lang van tevoren aankomen, soms niet. Soms kun je gevolgen van verandering overzien of is verandering een donderslag bij heldere hemel. Niemand ontkomt er aan. Ook webloggers niet.

Paarse interface jarenlang herkenningspunt

Sinds maart 2006 ben ik actief als weblogger. Tot een maand geleden op web-log.nl. Voor de rechtgeaarde volgers van dit weblog was de bekende paarse interface jarenlang het herkenbare ontmoetingspunt. Tot de migratie van Typepad naar WordPress binnen web-log.nl.

Van de 1115 postings en fotobestanden die op mijn web-log.nl account stonden zijn er op dit moment nog maar 28 aanwezig. Bij een klein percentage van de weblogs bleek namelijk iets mis te zijn gegaan. Bij collega weblogger Meisje van de Slijterij zijn 4000 postings vermist…

Migratie web-log.nl niet zonder kleerscheuren

Vanaf het begin van de voorgenomen migratie had ik mijn vraagtekens. Sanoma, de eigenaar van Web-log.nl, noemde als reden voor de migratie naar WordPress het feit dat Typepad zou ophouden te bestaan. Op de website van Typepad was hierover niets terug te vinden.

Wat ook de reden voor migratie mag zijn, feit blijft dat web-log.nl meer dan een maand offline was en daarmee 400.000 weblogs. Een deel daarvan niet zonder kleerscheuren. Gelukkig had ik wel een tekstbestand gedownload met al mijn postings en reacties.

Integratie van weblog en website als nieuw begin

Van verandering kun je maar beter het beste maken. Verzet voegt meestal niets toe. Vandaar dat ik deze situatie heb opgepakt om een nieuwe fase in te gaan. Integratie van website en weblog (of vice versa) is daarbij het uitgangspunt. Dat levert een nieuwe situatie op.

De verhuizing naar de plek waar je nu bent bracht veel werk met zich mee. Veel daarvan speelde zich af achter de schermen. Er is nog steeds veel werk te doen: interne links binnen oude postings werken niet altijd correct. Niet iedere afbeelding bleek op mijn harde schijf te staan.

Nieuwe interface als visuele markering van de verandering

Die laatstgenoemde punten gaan zeker goedkomen, maar vragen om tussentijd. Er is een nieuwe witte interface. Nieuw kleurgebruik en een ander logo. Een vernieuwd kader om de afbeeldingen. Een visuele markering van de verandering. En er gaat nog meer veranderen.

Veranderingen staan nooit op zichzelf. Heel de wereld is in beweging. Daar beweeg je in mee. Als weblogger, business-blogger en ook als mens en bedrijf. Alles begint met verandering, maar vooral met een visie op die verandering. Daarover gaat de volgende posting!

Update 2012

De problemen bij weblog zijn nog steeds niet voorbij. Zie onderaan de posting van Jeroen Mirck.

16 thoughts on “Alles begint met verandering

Add yours

  1. Ik vind het bijzonder dat je zo’n positieve draai aan deze ellende weet te geven Huub. Ik zag al wel dat er iets mis ging aan een enkele broken link die mijn blog naar jou ontdekte.

    Weet niet of ik die coole houding zou kunnen aannemen. Ik denk wel dat je gelijk hebt. Het heeft geen zin om tegen het been van de moloch aan te schoppen. Je kunt het beste de gelegenheid maar te baat nemen om er de plussen uit te halen.

    Wat betreft je nieuwe huisstijl: ik vind hem prachtig. Veel wit, daar hou ik van. Het komt je boodschap ten goede. En toch blijf je heel herkenbaar. Zodra je de paarse steunkleur ziet is er dat warme thuisgevoel: “Hier ben ik vaker geweest en kom ik nog veel terug.”

    Like

  2. @Stan Dank voor je reactie! Of het om een coole houding gaat weet ik zo net nog niet. Maar dat het gaat om er het beste van maken, dat weet ik zeker! Bij voorbaat dank voor het aanpassen van je links en fijn je hier weer te zien!

    Like

  3. @stan Toch meer een vorm van verbazing, maar ik had het zien aankomen en dus mijn postings en het merendeel van mijn afbeeldingen veilig gesteld. Maar voor de andere webloggers… je gelooft toch je ogen niet…

    Like

  4. De content is terug, maar er is nog een lang weg te gaan met het herstellen van de interne links. Posting voor posting dus maar. In de zijbalk staat een link naar een zoekfunctie, voor het geval je die nodig hebt.

    Like

Geef een reactie

Omhoog ↑

