De 7 vragen van Debbie Bernasco

Wie ben je?

In willekeurige volgorde: grafisch ontwerper, typograaf, user interface- en interaction designer, visual artist, weblogger, video-blogger, zp-er, ondernemer, design-denker, strateeg, auteur èn liefhebber van beeldende kunst, dans, theater, muziek, literatuur, filosofie, geschiedenis, architectuur en koken.

Qua vorm, functie en onderliggende gedachte wordt wie je bent trouwens bepaald door wat en hoe je kunt bijdragen aan het grote geheel. De context is constant in verandering en afhankelijk van mensen. Wij zijn spiegels en klankborden.

Wat doe je?
Werken met mijn creatieve kapitaal: beelden, inzichten, verhalen, vragen, wegen en vormen vinden. En daardoor mensen en (hun) bedrijven vooruit helpen. Door met ze mee te denken over de manier waarop ze zichzelf het beste kunnen verbinden met anderen, klanten bijvoorbeeld. Of door een ruimte te creëren waaruit je kunt leven en werken, een huisstijl, drukwerk, een website, een bedrijfsnaam, een kloppend verhaal, een productlijn… Ook experimenteer ik met media, middelen en ideeën. Een permanente vorm van onderzoek.

Waarom doe je dat?

Van jongsafaan ben ik bezig met visuele en andere vormen van communicatie. Mijn vader kwam uit de reclame en mijn moeder uit de mode. Kunst, cultuur, literatuur, mode en muziek waren heel aanwezig. Creativiteit is voor mij een onuitputtelijk verlangen om nieuwe wegen te vinden in wat je doet en hoe je iets doet en zodoende steeds weer nieuwe visies te vinden en te ontwikkelen op wie je bent en waar je voor staat. Dat blijft me uitdagen en inspireren.

Wie zijn je helden?

Mijn klanten. Bij iedere opdracht begin je bij nul. Voor iedere klant moet je je weer helemaal openstellen. Het succes van een samenwerking is tevens afhankelijk van de openheid en de inzet van de klant. Ontwerpen gaat om het creëren van een ervaring en om energie, kwaliteit, verbinding en kracht. Om iets geweldigs te kunnen maken moet je telkens nieuwe visies durven omarmen. Dat geldt ook voor opdrachtgevers. Klanten die dat aandurven zijn helden.

Wat was je grootste ergernis deze week?
Misschien is verbazing een woord dat beter omschrijft wat ik ervaar. Bijvoorbeeld als ik een tekst zie op de homepage van een communicatiebureau die echt veel beter geschreven had kunnen worden. Of de agressieve wijze waarop gebruik wordt gemaakt van widgets om je te dwingen je aan te melden op nieuwsbrieven of jezelf toe te voegen op de Facebook pages van een bedrijf. De popup-vensters vliegen je tegenwoordig weer om de oren! L’histoire se répète.

Wat maakt jou gelukkig?

Simpele dingen. Een wandeling langs de zee. Het ruisen van de bladeren in de bomen. De stilte die je hoort of een vogel. Lekker eten. Een adembenemende theatervoorstelling. Muziek die je raakt. Een verrassende vorm van kunst. Een bedrijf dat iets in de wereld zet waar mensen blij van worden. De essentie daarvan is toewijding. Het resultaat daarvan is altijd een vorm van geluk bij de ontvanger. Als een opdrachtgever ontroerd is door een ontwerp dat ik heb gemaakt, heeft energie een vorm en een zin gekregen. Daar doe je het voor. Iedere keer weer.

Waar ben je offline – online te vinden?

Offline kun je mij vooral lokaal vinden, in Rotterdam, A Great Place To Live! Online ben ik op diverse plekken actief. Google maar even op mijn naam! Dan weet je waar je mij kunt vinden!

Dit artikel werd eerder gepubliceerd als blog-portret op 26 mei 2011.

4 thoughts on “De 7 vragen van Debbie Bernasco

Add yours

Geef een reactie

Omhoog ↑

