Een profielpagina is niet genoeg

De oorsprong van de profielpagina ligt bij het online cv. Veelal onderdeel van een persoonlijke website. Ooit embedded in een eigenzinnige omgeving. De Sociale Netwerk-Profielpagina is een vorm van downgrading. Technisch veelzijdig, qua identiteit en inhoud minimaal. Je vist ermee naar vrienden, opdrachten of banen. Als toegevoegde waarde: Potential Links.

Strong, Weak en Potential Links. De gemiddelde internetgebruiker ontvangt zo’n 3 verzoeken per week om zich aan te sluiten bij een nieuw Sociaal Netwerk. Hoewel je tegenwoordig Profielen kunt overzetten via Atomkeep is het telkens weer de vraag wat een nieuwe community bijdraagt aan je online plezier en digital lifestyle.

Een Profielpagina is een overgewaardeerd presentatiemiddel. Ze kan net zo statisch zijn als een website en minder doelmatig dan een weblog. Ze biedt minder perspectief op een persoon dan je denkt. Mensen leer je kennen door hun daden en sporen. Op internet is Google de alwetende instantie. Laat sporen na!

Zonder Profielpagina geen lidmaatschap van een Sociaal Netwerk. Binnen die context is ze poortwachter, dwingend en beperkend. De zin daarvan ligt in de aansluiting. Contacten selecteer je op basis van belangstelling en gelijkgestemdheid. Indringers worden, terecht of niet, geweerd. De rijen blijven gesloten en exclusief. Zo houden we het gezellig.

Een Profielpagina alleen is niet genoeg. Zo zocht Trendwatcher en Docent Hans Mestrum een baan. Hans grossiert in Profielen, deed ook een oproep op zijn weblog. Op Twitter werd zijn beschikbaarheid direct opgemerkt. Binnen drie dagen had hij een baan. Actief zijn is de ultieme vorm van Profileren en Positioneren.

Een volledig ingevulde Profielpagina heeft zin als je publiek online zit en de community een meerwaarde heeft voor jou en je contacten. De waarde van jouw profiel wordt bepaald door de verbindingen met de achterliggende kennis, ervaringen en meningen. Doelen bereik je met een diversiteit aan middelen. Beperking is Meesterschap.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op De Ondernemer. Lees ook Erno Hannink’s: Link met vage vrienden voor meer klanten.

Advertenties

2 thoughts on “Een profielpagina is niet genoeg

Add yours

  1. Ha kwam deze blog tegen in mijn incoming links in WordPress. Ook mooi en handig. Dan zie je wie er over je schrijft.
    Jij dus 😉
    Ja ik kan het vanuit mijn ervaring alleen maar beamen wat je hier schrijft.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: