Hoe lang gaat een logo mee?

logomooi3.jpg

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Voor sommige vragen heb je een fileermes nodig. ‘Hoe lang gaat een logo mee?’ is zo’n vraag. Het is een vage, veel te algemene vraag. Daar kun je geen antwoord op geven. Dat kan alleen door meer scherpte in de vraag aan te brengen. Door de vraag specifieker te maken. Door een context toe te voegen en grenzen te stellen. Daar gaan we! Stap voor stap. Met 7 puntige scherpslijpers:



1. Voor wie is het logo gemaakt?


Een logo ontwerpen voor een vrije werker (zzp-er), een freelancer of een ondernemer vraagt telkens om een andere aanpak. Dat komt omdat iedere insteek en marktbenadering bij deze opdrachtgevers uniek en anders is. Daarbij stelt een logo-ontwerp voor een starter, een doorstarter of een veteraan ook andere eisen. Dit zelfde hete hangijzer is van toepassing bij middelgrote en grote bedrijven. De eerste conclusie: alleen maatwerk voldoet.

logomooi5.jpg



2. Welk belang is ermee gediend?


Een logo ontwerpen doe je op basis van doelstellingen. Dat komt voort uit een belang dat gerealiseerd wil worden. Een goed logo moet dat doel en het belang ondersteunen. Op de korte en op de lange termijn. Of, als je daarvoor kiest, één van beiden. In alle gevallen gaat het om ambitie die zichtbaar wil worden en om de belofte die daarmee gestalte krijgt. De energie daarvan kan verschillen. Een logo dat deugt zet een opdrachtgever in zijn kracht.



3. Wanneer is het logo ontstaan?


Het ontstaansmoment van een logo kan zeer bepalend zijn voor de houdbaarheid. Een goed logo kan vanaf de start van een bedrijf voor een krachtige ondersteuning en een doeltreffend statement zorgen. Een duurzaam logo kan ook ontstaan op het moment van een doorstart of bij een verandering van de marktstrategie. Door bijvoorbeeld de punten op de ‘i’ te zetten. Als regel kun je dan stellen dat logo’s waar niet echt over is nagedacht per definitie hun echte doelen missen. Helaas, pindakaas!



logomooi2.jpg

4. Welk proces ging er aan vooraf?

Maak maar wat, als we het maar mooi vinden… is een briefing die garant staat voor mislukking… Je zult ze de kost moeten geven! De duurzaamheid van logo’s is evenredig aan de energie die er in is gestopt. Een goed ontwerpproces gaat uit van heldere doelstellingen en vertaalt deze doelen naar een verantwoorde esthetische en conceptuele oplossing die de strategie van het bedrijf duurzaam ondersteunt. Voor minder kun je het net zo goed zelf doen.



5. Wat voor soort logo is het? 


Een logo ontwerp kan op diverse manieren tot stand komen. Als eenvoudige typografische belettering. Als woordmerk. Als beeldmerk. Of als combinatie. Iedere benadering kan voor maximale eigenheid en herkenbaarheid zorgen. Althans, zolang de vorm geladen is met betekenis. Want zonder inhoud geen kracht! Zonder vakmanschap geen meesterschap. Het is als het verschil tussen een dode letter of een letter die leeft! Maak daar een bewuste keuze van!



logomooi1.jpg

6. Welke naamgeving of betekenis wordt verbeeld?


De naamgeving van een bedrijf kan een extra waarde toevoegen aan een logo-ontwerp. Ook de betekenis van een bedrijf kan, mits goed verbeeld, voor een krachtige grafische identiteit zorgen. Een pakkende naam is een magneet die soms complex mag zijn en soms een toonbeeld van eenvoud. Betekenis ontstaat door herkenning die op alle niveaus het gewenste gevoel overbrengt.



7. Wie heeft het logo gemaakt?


Logo’s maken is een specialisme. Niet iedereen kan zomaar een logo maken, dat ook nog eens in het voordeel van de opdrachtgever werkt. Over de markt van grafisch ontwerpers schreef ik onlangs het 2-delige artikel: Hoe ontwikkel je als zelfstandige opdrachtgever een visie op de markt van vormgevers en ontwerpers? Doe daar je voordeel mee! Ook re-styling is een vak apart en ontpopt zich vaak als compromis dat vermeden kan worden door betere en fundamentele keuzes. Zo’n keuze is een kans. Pak hem nu het kan!

logomooi4.jpg

Last but not least: 7 tijdloze stellingen


De vraag naar duurzaamheid van logo’s is terecht. Als opdrachtgever investeer je veel tijd, energie en budget in het ontwikkelen van een logo. Om dit vraagstuk te beantwoorden hadden we overzicht nodig. Het bovenstaande levert zeven tijdloze stellingen op als antwoord op de vraag: ‘Hoe lang gaat een logo mee?’



1. Een logo gaat levenslang mee als hij geladen is met betekenis.

2. Een logo dat gebaseerd is op strategische keuzes gaat langer mee.

3. Een logo dat representatief is voor de opdrachtgever is duurzaam.

4. Een logo dat maatwerk is zal beter presteren in alle opzichten.

5. Een logo dat op het juiste moment is ontstaan heeft meer kracht.

6. Een logo dat aan het bovenstaande voldoet levert rendement op.

7. Een goed begin is het hele werk.

Natuurlijk is alles relatief. Ook logo’s zijn sterfelijk, tijdelijk, en vergankelijk. Dat neemt niet weg dat de verschijningsvorm van jouw merk, zelfs als micromerk, heel wat langer meegaat dan je zou kunnen vermoeden. In ieder geval net zo lang als de levenscyclus van je bedrijf. Een keuze die je niet vroeg genoeg kunt maken!

Advertenties

7 thoughts on “Hoe lang gaat een logo mee?

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: