Van Utopie naar Karmanomie

Hoe zou het zijn als een boek bedrijven, leiders, marketeers en gemeenschappen daadwerkelijk helpt om het huidige cultureel erfgoed te veranderen door Boeddhistische wijsheid? Het resultaat van die aanpak: nieuwe waardebegrippen, zinvolle bedrijven, dienende leiders, merken die zinvol zijn voor mensen en consumenten die weer mens zijn, kortom: Karmanomics.

Deze hoopvolle vraagstelling en het mogelijke resultaat, blijven je bij na het lezen van het boek Verlichting in Business het pad naar persoonlijk geluk, zakelijk succes en maatschappelijke voorspoed, geschreven door Cor Hospes en Kees Klomp.

De kern van wijsheid is het besef dat we in de ander altijd ook onszelf aankijken. Die constatering is niet vrijblijvend. Het betekent dat ons belang en dat van de ander volkomen verstrengeld zijn en dat heeft consequenties voor hoe we in de wereld staan en de keuzes die we elke dag maken. Die keuze wordt voor mensen en bedrijven steeds actueler. Het fundament van die omwenteling is gelegd door de grote groep cultureel creatieven in onze samenleving. Hun normen en waarden kun je bijna één op één terugvoeren op het Boeddhisme. Die leer biedt dan ook, volgens de auteurs, het juiste pad uit onze destructieve welvaartseconomie naar een duurzame welzijnseconomie.

Zowel het Boeddhisme als het kapitalisme zijn er elk afzonderlijk niet in geslaagd een samenleving te creëren die duurzaam en gelukkig is, omdat ze geen brug geslagen hebben naar elkaar. Zingeving moet handen en voeten krijgen in de praktijk en economie moet bedreven worden vanuit een moreel kader. Alleen dan komen de dingen samen in een moreel verband en komt werkelijk samen-leven in zicht. We hebben een waardebegrip nodig dat duurzaam is, in fysiek, sociaal en spiritueel opzicht. En dat in één klap het oude adagio van Kipling doet verdampen: Oh, East is East, and West is West, and never the twain shall meet.

Wakker geschud door de crisis zoeken ondernemingen naar een nieuw evenwicht tussen menselijke en economische waarden. In dit boek biedt marketingstrateeg Kees Klomp inspiratie met acht Boeddhistische inzichten, die tegelijkertijd acht belangrijke commerciële trends vormen:

Small – Klein is het nieuwe groot.
Spirit – De opkomst van de nieuwe spirituelen.
Sustainability – De roep om duurzaamheid.
Serve – De nieuwe betekeniseconomie.
Sincere – De revolutie van eerlijkheid en authenticiteit.
Soft – De kracht van kwetsbaarheid.
Slow – Langzaam is het nieuwe snel.
Safe – De winst van commercieel idealisme.

Om deze inzichten gestalte te geven hebben de auteurs met acht pioniers (Adriaan Wagenaar, Dennis Heijn, Michiel Pot, Albert Boswijk, Joyce Meuzelaar, Goos Geursen, Simon Werkendam, David van Brakel en Dennis Kerkhoven) wandelingen gemaakt door het Drentse oerlandschap en gesprekken gevoerd over de wijze waarop ondernemingen van binnenuit kunnen ontwaken. Willem Vermeend schreef het voorwoord en Tex Gunning een nabeschouwing. Door praktische tips en aanbevelingen kunnen bedrijven niet alleen versterkt uit de crisis komen, maar ook inspelen op maatschappelijke trends als duurzaamheid, dienstbaarheid, vriendelijkheid en authenticiteit.

Consultant Adriaan Wagenaar draagt een voorbeeld aan in het boek: Het gaat er om dat je leert denken in relaties in plaats van in resultaten. Interessant aan deze uitspraak is, volgens mij, dat ze direct herkenbaar is voor veel zzp-ers. Die doen namelijk dagelijks niets anders dan het merendeel van de genoemde acht inzichten in de praktijk brengen. Ook daar kunnen grotere bedrijven van leren.

Dit brengt me zo direct op een uitspraak van marketingfilosoof Goos Geursen, die duidelijk meer affiniteit heeft met het Taoïsme dan met het Boeddhisme. Op zich niet vreemd want in zekere zin heeft het Boeddhisme zoals het in dit boek vertaald is ook raakvlakken met het Confucianisme. Hier ligt dan ook de werkelijke uitdaging voor bedrijven: in het Confucianisme, dat het ooit zelfs tot staatsleer heeft gebracht, werden strikte regels gegeven voor maatschappelijke verhoudingen, rituelen en moraal. In de visie van het Taoisme ontstaat hiermee al snel het probleem van regelgeving, handhaving en bemoeizucht. Lao Tze en Tzwang Tze pleiten in hun geschriften dan ook voor een vorm van groei die op natuurlijke wijze uit het innerlijk ontstaat. Geen kunstje of sausje dat je simpelweg over de bedrijfsvoering giet, maar oorspronkelijke levenskunst voor bedrijven en organisaties, of ze nu groot zijn of klein. Geursen: Bedrijven bestaan bij de gratie van groei, dat is de conventie. Dat is op zich prima, maar groei wordt altijd gezien als kwantitatieve groei, niet als kwalitatieve innerlijke groei. Consultants focussen op kwalitatieve groei, dus op omvang en winstgevendheid. Coaches zoeken die groei meer in de innerlijke zin van het woord, dus meer in de binnenkant van bedrijven. De primaire taak van een coach is dan ook niet het geven van advies, maar het bieden van inzicht, het scheppen van voorwaarden, het banen van paden. Het gaat niet om het faciliteren van verandering, maar om het faciliteren van ontdekking. Coaches maken bedrijven niet groter, maar wijzer.

In die zin is Verlichting in Business één groot coachingstraject en dan vooral in het faciliteren van ontdekking. Met 254 pagina’s boordevol inspiratie zijn de auteurs er zeker in geslaagd om een hoopvol en uitdagend boek neer te zetten dat duidelijk een richting aangeeft waarin onze welvaartseconomie zich zou kunnen transformeren. Vooral diep gevoeld eigenbelang zal daarbij de echte stok achter de deur van de Corporate Monk of Business Zenmeester zijn. Bedrijven die de aansluiting met dit gedachtegoed missen zijn de nieuwe dinosaurussen en worden met uitsterven bedreigd. Voor sommigen van die bedrijven zal het inmiddels al te laat zijn om de koers nog te veranderen. Voor anderen is het wellicht een kwestie van aansluiten op een ontwikkeling die al diep van binnen wordt beleefd.

Verlichting in Business helpt bedrijven bij het vinden van de aansluiting bij de nieuwe welzijnseconomie en is te koop bij Managementboek. Tevens te koop met een aanvullende CD met natuurgeluiden, de eerste soundtrack ooit bij een boek!

Het boek heeft ook een eigen website. Over Kees Klomp lees je meer op Karmanomics, je kunt hem ook volgen op Twitter. Ook Cor Hospes is te vinden op Twitter. Hier staat de Trailer van het boek.

Kijk hier om een eerder logje op Weblog Zichtbare Zaken te lezen over Hospes boek Guerrillamarketing.

Advertenties

3 thoughts on “Van Utopie naar Karmanomie

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: