Het ABC van de Haarlemse Hallen

Zondag was ik in De Hallen in Haarlem. Naast de reguliere exposities was op de bovenste etage een presentatie van de nieuwe huisstijl van dit museum, ontworpen door Cobbenhagen Hendriksen. Het interessante aan de huisstijl is dat het om een typografische benadering gaat, waarbij het dragende element bestaat uit een incisie in iedere letter die gebruikt wordt binnen de huisstijl.

Dit geeft de ontwerpers niet alleen de ruimte om elke mogelijke letter in de huisstijl op te nemen en te verbinden aan een specifieke kunstenaar, maar maakt de insnede zelf telkens het belangrijkste element voor de identiteit. Die ingreep wordt door de ontwerpers verantwoord met het argument dat ze symbool staat voor de 2 pijlers waarop het museum rust, de tentoonstellingen en het museum zelf.

Bezoekers van de expositie kunnen een gedrukte kaart met hun favoriete letter meenemen. Op iedere kaart wordt uitleg gegeven over de betekenis van iedere letter volgens C/H. Deze ABC Primer plaats ik hier integraal als uitgangspunt voor je gedachten over letters in het algemeen en typografie in het bijzonder:

A is for Awareness.
To not only see things as they are, but also to see them as we are.

B is for Beauty.
If the practical solution is not appealing, we know it’s wrong.

C is for Commitment.
Diving in with total devotion and enthousiasm.

D is for Detail.
The elaboration of the final appearance.

E is for Enjoyment.
Without it we can’t get genuine results.

F is for Form.
That’s what it all comes down to.

G is for Growth.
It makes us bigger.

H is for Honesty.
What we hope our work exudes.

I is for Idiosyncrasy.
It creates distinctive results.

J is for Justification.
Means to an end.

K is for Kneading.
Transforming the very first idea into a defined plan.

L is for Linguistics.
Language and typography are inextricable.

M is for Moment.
When content, context and aesthetics coalesce.

N is for Narrowing down.
Getting to the core of things.

O is for Office supplies.
Which is arousal for our minds.

P is for Puzzle.
Where it all falls into place.

Q is for Quality.
What we want.

R is for Renewing.
Our quest.

S is for Satisfaction.
A feeling we pursue.

T is for Translation.
Where content finds its righteous form.

U is for Understanding.
To achieve thorough comprehension.

V is for Variety.
That’s our playground.

W is for Why not?
Trying things beyond reason.

X is for context.
Creating a relevant frame of reference.

Y is for vocabulary.
To use a consistent tone of voice throughout.

Z is for size.
It matters.

Meer Cobbenhagen en Hendriksen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: