Hoe haal je meer uit de Media?

Voor kleine en middelgrote bedrijven komt er altijd een moment dat perscontacten een belangrijke rol (gaan) spelen. Soms op eigen initiatief, soms onverwacht. Als je daar geen of weinig ervaring mee hebt dan is contact met een journalist een gebeurtenis die onzeker kan maken of angst oproept. Deze vrees voor het onbekende wordt veelal veroorzaakt door een gebrek aan kennis van de mores van de media en vooral door onvoldoende voorbereiding op het mediacontact zelf. Ondanks de waarde van free publicity en public relations zorgen deze emotionele barrières al snel voor koudwatervrees. Daarbij komt de vraag op: moet ik de media mijden of moet ik ze benutten?

In Journalisten Bijten Niet laat Hans Kruyzen, voormalig hoofdredacteur van Management Team en oprichter van MediaLogic, zien dat je door het ontwikkelen van mediabewustzijn kunt werken aan een goede voorbereiding voor een zelfverzekerd mediaoptreden. Zijn boek is geschreven als handleiding voor Managers van Multinationals en leert hoe je media kunt gebruiken om op een effectieve manier te communiceren met afnemers, aandeelhouders, autoriteiten en arbeidsmarkt. Toch is dit boek ook zeer lezenswaardig voor iedereen, dus ook voor zelfstandige ondernemers en professionals, die (wel eens) met journalisten te maken krijgt. Sterker nog, door dit boek te lezen ga je media, nieuwsberichten, artikelen in kranten, maar ook nieuwsitems via radio, televisie en op internet, met heel andere ogen bekijken dan voorheen.

Journalisten bijten niet gaat diepgravend in op de betekenis, de regels en de ongeschreven regels van de journalistiek. Aan bod komen zaken als: de publieke opinie, redactionele selectie en kleuring, het interview als bron voor nieuws, businessmedia en mediabusiness, praten met de pers, de kwestie van taal, interviewstijlen en gesprekstechnieken, hoe hou je het gesprek onder controle, waarom journalisten altijd in de rede vallen, hoe je meer uit je mediacontacten haalt en biedt als uitsmijter vier checklisten: Vóór het mediagesprek. Tijdens het mediagesprek. Na het mediagesprek. Over effectieve mediarelaties.

Als handleiding geeft dit boek een uitermate helder inzicht in hoe media werken, en tevens veel handvaten om goed voorbereid om te gaan met alle belangrijke aspecten die bij mediacontact van pas komen. Een voorbeeld van waar je inzicht in krijgt, onder de noemer: hoe kleuren media hun onderwerpen? Bijvoorbeeld: Focussen: op één aspect van het verhaal. Versimpelen: voor een beter begrip. Polariseren: tegengestelde belangen benadrukken. Overdrijven: de werkelijkheid aandikken. Intensiveren: de spanning opbouwen. Concretiseren: ingewikkelde zaken inzichtelijk maken. Verpersoonlijken: de menselijke kant accentueren.

Laten we even stil staan bij focussen: De media houden niet van complexe zaken. Ingewikkelde zaken nemen te veel tijd en ruimte in beslag. Bovendien wil het publiek direct gegrepen worden door het onderwerp. Het gaat om journalistiek en dat is heel wat anders dan wetenschap. Wat kun je hier van leren?

1. Focus je verhaal. Laat minder relevante details achterwege.
2. Vermijd zakelijk jargon. Probeer ingewikkelde zaken in simpele bewoordingen uit te leggen.
3. Maak duidelijk wat jou onderscheidt van de rest. Ook al interpreteert de journalist dat als een potentieel conflict, dan heb je in ieder geval je sterke punten naar voren weten te brengen.
4. Gebruik krachtige taal en wees schaars met subtiliteiten. Een lichte overdrijving is nog geen leugen.
5. Bedenk goede voorbeelden. Laat liever zien hoe producten werken in plaats van je te verliezen in het opnoemen van technische kenmerken. Durf indruk te maken met een opvallende presentatie.
6. Gebruik je persoonlijkheid, of verwijs naar bekende personen als dat uitkomt. Schrik er niet voor terug iets over je privéleven te vertellen als dat relevant is voor het verhaal.

Ook bij mediakeuze geeft Journalisten bijten niet interessante inzichten. Bijvoorbeeld met een lijst van media, van Telegraaf tot Quote, van Zembla tot Webwereld en hoe hun doelstellingen zijn uitgebalanceerd naar inhoud: informeren, beoordelen of verstrooien. Bij het ene medium ligt het accent of informeren, bij een ander op entertainment, enzovoort. Dat bepaalt voor een groot deel de insteek van zowel journalist als geïnterviewde.

Veel ondernemers zullen er niet altijd bij stilstaan, maar naast directies en bestuursleden zijn ook account- of sales managers, consultants, business developers, vakspecialisten en andere mensen en medewerkers, ieder voor zich, interessant om gesprekspartner van een journalist te zijn. Vanzelfsprekend zal bij een ICT bedrijf een ontwerper of een developer zich niet hoeven te verantwoorden over een ontslagronde, maar zal een personeelsmanager of een financieel directeur bij dit onderwerp niet wegkomen met het bekende gezegde: geen commentaar! Aan de communicatiemanager de opdracht om te bepalen wat elke woordvoerder noodzakelijkerwijs moet weten. En wat hij als interessante achtergrondinformatie achter de hand moet houden.

Na contacten met de schrijvende pers wordt ook uitgebreid ingegaan op de omgang met radio en televisie. Soms zijn deze mediaproducties vooraf opgenomen, soms worden ze live uitgezonden. In het extreemste geval kan er sprake zijn van een overval interview, waarbij de draaiende camera’s en journalisten plots voor de deur staan. Voor iedere situatie worden handreikingen gegeven om hier goed mee om te gaan. Vooral in het laatste geval geen overbodige luxe!

Wat dit boek duidelijk maakt en wat tevens de kernboodschap is, is dat een goede voorbereiding en inzicht in hoe media werken, veel van de spanningen die bij een slechte voorbereiding kunnen optreden, verminderd kunnen worden. Door goed voorbereid te zijn en door veel ervaring op te doen, kun je er zelfs plezier in krijgen om het mediaspel te spelen. Ook al zal het in eerste instantie een kwestie lijken van een heilig moeten, tegen wil en dank. Jan Timmer oud bestuurder van Philips, wist met charisma, gevatheid en met flair dit spel te spelen. Zijn optredens in de media waren zelfs een tweede natuur geworden. Daardoor werd hij een graag geziene gast. Bij kranten en bij radio en tv.

Niet voor iedereen zal zo’n glansrol zijn weggelegd. Kruyzen wijst er dan ook op dat hoe goed je relaties met de media ook zijn, je altijd moet blijven realiseren dat als je wilt dat bepaalde informatie niet in de media komt, je er zeker niet met een journalist over moet praten. Is dit dan een reden om afstand te houden tot vertegenwoordigers van de media? Nee. Met het opbouwen van goede mediarelaties is niets mis. Beide partijen kunnen profiteren van een goede verstandhouding. Een journalist zal het altijd op prijs stellen als hij kan aankloppen bij een goede en betrouwbare bron uit het bedrijfsleven. Die kan op zijn beurt ook profiteren van zo’n contact. Vooral doen dus! Want de media-aandacht voor je bedrijf valt op deze wijze een stuk beter te kanaliseren.

Journalisten bijten niet is te koop op Managementboek.

Gerelateerde Links: NRC media | Top 100 Talking Heads op televisie | Interview met Erno Hannink | Interview met Martijn Aslander | Interview met Matthieu Weggeman | Video-interviews door Henk-Jan Winkeldermaat | Interview met Huub Koch | Mediawijsheid | Boris

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: