Ceci n’est pas une livre

handboekblom1.jpg

One publishes to find comrades! André Breton. 1920.

Communities. Vanaf het moment dat internet zijn intrede deed zijn ze het uitgangspunt en het onderwerp van discussies. De vroegste online communities, nieuwsgroepen en forums, waren voor buitenstaanders duistere plekken met een onbegrijpelijke mores. Je moest van wanten weten en weet hebben van de geschreven en de ongeschreven regels. Voor commercie was het verboden gebied.

Karin Spaink deed ooit een boekje open over haar ervaringen in de nieuwsgroep nl.misc, in de publicatie Waarom wil iemand de Mona Lisa in het Louvre zien. In diezelfde tijd, 1999, verscheen het boek Jamming The Media (Reclaiming the tools of communication) van Gareth Branwyn. Een belangrijke inspiratiebron voor de crossmediale Do-It-Yourself movement die zich razendsnel ontwikkelde. Sindsdien zijn Bloggen, Twitteren en Hyven werkwoorden geworden.

Ik herinner mij nog een levendige discussies op de afdeling interactive van mijn toenmalige werkgever Keja Donia. In het kader van een nieuw op te zetten platform voor doe-het-zelvers MyHome, draaide het om de vraag of en hoe je een community kunt aansturen. De meningen waren toen al verdeeld. Tien jaar na dato is nu het Handboek Communities van Erwin Blom verschenen.

handboekblom2.jpg

Handboek Communities gaat over virtuele gemeenschappen en over de kracht van netwerken. Daarbij wordt de definitie van wat een community is voortdurend opgerekt. Neem bijvoorbeeld www.iens.nl, dat genoemd wordt in het handboek. Daar denk je misschien niet meteen aan bij het woord community, maar toch is het dat.

Handboek Communities gaat niet alleen over Communities, het gaat ook over boeken. Hoe schrijf je een boek, wie schrijft het boek, hoe geef je het boek uit, wat ligt in het verlengde van het boek, wat speelt er voorafgaande aan het boek, wat doe je als het boek er is of nog niet is, waarom eigenlijk een boek… en ook hoe zet je weblogs, microblogs en andere social media tools in om buzz te creeren, het boek te hypen en aldus aan een hedendaagse vorm van marketing te doen die traditionele mediakanalen in een nieuw perspectief plaatst.

Handboek Communities gaat vanzelfsprekend over het nieuwe (net)werken en de enorme snelheid van het bestaan in dit tijdsgewricht die door technologische ontwikkelingen vloeibaar wordt gemaakt en daarmee de definities van betekenissen voortdurend veranderd. Het boek gaat over netwerken zichtbaar maken die anders onzichtbaar bleven of blijven. (Alles wordt transparant en komt aan het daglicht, als je met Social Media werkt). Het boek zelf is daarmee een tipje van de ijsberg van wat een community tot stand kan brengen. Het boek is ontstaan op basis van een idee van Erwin Blom, maar met medewerking van een scala aan ervaringsdeskundigen. Zij vulden als opmaat 2 vragenlijsten in. Een persoonlijke vragenlijst over hun ervaringen en ideeën met en over Social Media en één vragenlijst over Communities.

handboekblom3.jpg

Erwin Blom leerde ik kennen via zijn weblog Checklist, via zijn activiteiten voor de VPRO, via de experimenten die hij in mijn netwerk deed met Zomaargasten en de oprichting van zijn bedrijf The Crowds. Op Twitter kun je niet om Erwin heen. Met inmiddels bijna 60.000 tweets is hij de onbetwiste koning van het microbloggen. Als je je afvraagt waar het succes van Handboek Communities vandaan komt dan is zijn enthousiasme en enorme inzet een voorwaarde die weinigen hem zullen nadoen. Of je moet Robert Scoble heten, maar zelfs die heeft nog niet de helft van het aantal Tweets van Erwin. Maar dit terzijde.

Zoals al eerder gemeld is Handboek Communities niet alleen een boek. Het is eerder een tijdsopname van een boeiende samenwerking die gestold is in een eerste druk. En omdat een boek zijn grenzen heeft en niet alle volledige bijdragen er in konden worden opgenomen is er de site socialmediahub. Dat brengt de complete verzameling interviews, links en aanvullende informatie samen. Het boek is hiermee een startpunt en geen eindpunt. Je kunt er eigen ervaringen en voorbeelden aan toevoegen.

Wat Handboek Communities interessant maakt voor een heel breed publiek is dat het ervaringen op ieder gebied van Sociale Media samenbrengt. Daarmee wordt in één klap inzichtelijk gemaakt hoever de ontwikkelingen op dit gebied in Nederland inmiddels al gevorderd zijn en op welke wijze die worden ingevuld.

Handboek Communities is geen kant-en-klare oplossing voor al uw marketingproblemen. Want Social Media gaat over delen en samenwerking, communicatie vergemakkelijken, bruggen slechten en transparantie bevorderen. Toch mag duidelijk zijn dat dezelfde mechanismen die een community rondom een hobby succesvol maken, hetzelfde zijn die een zakelijk netwerk doen slagen. Er is geen route naar gegarandeerd succes, die is er niet, maar wel geeft Handboek Communities lessen en inzichten mee. Daar kun je van leren, dat kan je enthousiasmeren en handvaten geven voor wie van start wil gaan. Een kwestie van doen, daar helpt dit boek je bij!

Handboek Communities is o.a. te bestellen bij Managementboek of gratis te downloaden op de gelijknamige website als pdf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: