Met weinig budget veel klanten werven!

laatdeklant.jpg

Begin 2006 leerde ik Erno Hannink kennen via zijn weblog. Op enthousiasmeren.nl vertelde hij openhartig over de belangrijke transformatie die hij op dat moment doormaakte: als werknemer overstappen naar een nieuw bestaan als zelfstandig ondernemer. Iedereen kon dit proces van dag tot dag volgen en de ontwikkelingen gingen snel. Want Erno is niet alleen enthousiast, hij is ook heel actief op een uitermate positieve wijze. Niet alleen op zijn eigen weblogs, maar ook met bijdragen aan de Online Marketing Blogkermis, Lifehacking en vele andere online initiatieven.

In de afgelopen drie jaar heb ik veel Webloggers en ondernemers (die schrijven over het Web 2.0 gebeuren, Social Media en Online Marketing voor Zelfstandigen) volwassen zien worden. Professionaliseren is een voorwaarde voor succes, maar het plezier waarmee het wordt gedaan is minstens zo belangrijk. Diverse activiteiten die Erno (ogenschijnlijk uit de losse pols) op deze wijze de afgelopen jaren heeft opgezet zijn: de vertaling van het boek Happy Hour is van 9-5, het succesvolle Social Media Event en de Social Media Awards (i.s.m. met Laura Babeliowsky), WordCampNL en de Social Media Club. In november van dit jaar verscheen zijn boek Laat De Klant Naar Jou Komen.

erno.jpg

Laat De Klant Naar Jou Komen is een handboek over Online Marketing Strategie voor Zelfstandige Ondernemers dat je stap voor stap meeneemt op reis door de wonderlijke wereld van Web 2.0. Ook als je redelijk wat ervaring hebt met Social Media op internet kun je Erno’s boek gerust beschouwen als een naslagwerk dat verdieping kan brengen tot op detailniveau. Aan de hand van dit boek kun je voor jezelf bepalen welke sociale netwerken (bijv. LinkedIn, Facebook, Hyves, Twitter, Mindz, YouTube, etcetera) zinvol zijn om je tijd en energie in te investeren. Ook wordt zeer uitgebreid uitleg gegeven over het gebruik van Social Media Tools voor Zelfstandigen als een eigen weblog, het werken met nieuwsbrieven en werken met video. Tevens wordt ingegaan op het verschil tussen traditionele marketing en online marketing. Daarmee wordt een lans gebroken voor de inzet van Sociale Media door en voor zzp-ers.

Het onderhoudende van dit boek is dat het gebaseerd is op de persoonlijke ervaring van Erno Hannink. Het is de uitkomst van meer dan drie jaar lang dagelijks en persoonlijk onderzoek naar het verschijnsel Social Media. Het boek geeft antwoord op de vraag hoe je daar als Zelfstandige je voordeel mee kunt doen. Globaal bestaat Laat De Klant Naar Jou Komen uit 4 delen: Marketing voor een Zelfstandige, Gevonden worden door je doelgroep, Contact onderhouden met je doelgroep en Midden in je doelgroep staan.

Af en toe verbaas ik me er nog over om op zakenfestivals en netwerkbijeenkomsten te merken hoeveel ondernemers (nog) niets van Sociale Media weten. Reden temeer voor de ware Web 2.0 evangelist om deze onwetendheid aan te grijpen als uitgangspunt voor actie.

Ik ervaar dit boek dan ook als een heel symphatiek project dat voor een belangrijk deel van het publiek een enorme steun zal zijn om een eigen strategie te kunnen bepalen. Dit wil niet zeggen dat alles wat in het boek aan bod komt per definitie voor iedere zelfstandige of professional geschikt is. Maar je kunt er wel heel goed je eigen keuze mee bepalen.

ernolondon

Opvallend is dat het verschijnsel website in deze uitgave vrijwel onderbelicht blijft, terwijl niet iedere zelfstandige de tijd en de vaardigheden heeft om vruchtbaar van een weblog gebruik te maken. Ik schreef hier al eerder over in Businessblogs? Valkuil of succesformule? Als het gaat om succesvol klanten werven kun je namelijk, ik spreek uit eigen ervaring, heel goed werken met een website en een weblog combinatie. Door het redactioneel optimaliseren van mijn website krijg ik tegenwoordig zelfs meer klanten via mijn website dan via mijn weblog. Dat was vroeger wel anders, maar dat was geen reden om alleen op een weblog in te zetten. De geoptimaliseerde website gebruik ik tegenwoordig vooral om heel compact mijn aanbod te presenteren. Op mijn weblog plaats ik artikelen met achtergronden. Door wederzijds te linken naar belangrijke informatie is de combinatie van de twee platforms beslissend gebleken. Daarnaast heb ik veel klanten die met alleen een website heel succesvol zijn.

Toch heeft Erno’s boek een heel grote verdienste die de aanschaf alleen al daarom meer dan waard maakt: de belangrijkste Social Media Tools, Platforms en Netwerken zijn in dit boek bijeen gebracht en worden stap voor stap heel nauwkeurig besproken. Van wat het is tot hoe het werkt. Het is net of je zit te luisteren naar een goede vriend die je haarfijn uitlegt wat de voor- en de nadelen zijn en wat zijn persoonlijke keuzes waren. Dat komt niet alleen heel authentiek, maar ook integer over. Het boek maakt in één klap duidelijk wat er wel of niet toe doet in het landschap van Online Marketing voor (beginnende) Zelfstandigen. Als je weinig budget hebt en toch veel klanten wilt krijgen dan zit deze uitgave dus boordevol tips en handvaten die direct toepasbaar zijn. Doe daar je voordeel mee!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: