Hoe ontwikkel je als zelfstandige professional een magnetisch veld dat de juiste klanten aantrekt?

3pijlers1.gif

Het belangrijkste doel van bedrijfscommunicatie is nieuwe klanten krijgen en bestaande klanten behouden. Natuurlijk zijn er nog meer doelstellingen die professionalisering van communicatie voor zelfstandigen van levensbelang maken. Maar deze doelen heb ik al in een vorige nieuwsbrief besproken. De belangrijkste vraag die dit opleverde was: Hoe ontwikkel je als zelfstandige een persoonlijk communicatieconcept? Daarover gaan we het hier hebben. Om dit thema nog meer slagkracht te geven betrek ik er nog 2 andere elementen bij. Een magnetisch veld dat voor jou de juiste klanten aantrekt, bestaat namelijk uit 3 pijlers: Het communicatieconcept, jouw producten en diensten en public relations acties: jouw persoonlijke geschenk aan klanten.

Een communicatieconcept is de krachtcentrale van je bedrijf

De basis voor jouw communicatieconcept begint met het in kaart brengen van je passie. Dit doen we door middel van een vragenlijst die jouw favoriete films en/of boeken in kaart brengt. Vervolgens analyseren we wat de rode draden en de verbindende schakels zijn. Uiteindelijk komen we tot een conclusie die neerzet waar jij 100% voor staat: Jouw passie. Deze koppelen we binnen een communicatieconcept aan 6 elementen:

1. Jouw visie op de markt waarin jij werkzaam bent.
2. Jouw missie in deze markt.
3. De (kern)waarden waaruit jij werkt.
4. De belangrijkste kenmerken van je persoonlijkheid.
5. Jouw belofte naar klanten.
6. Een kernconcept, dat de essentie is van waar alles bij jou om draait.

De kracht van het kernconcept is dat het alle overbodige ideeën en associaties weglaat en alleen de echte kern, de spil waar alles om draait, samenvat. Een kernconcept draait om één woord of één begrip. Als je weet waar je echt voor staat kun je alles wat je doet daar aan relateren. Dit uitgangspunt is niet alleen een beleidskader, maar tevens een magneet. Het geeft maximale duidelijkheid over wat jij doet en voor wie. Bijvoorbeeld: Bij Zichtbare Zaken is het kernconcept Verbeeldingskracht voor Professionals. Bij mijn klant Peter is het kernconcept Verhalen voor Mensen en Organisaties. Klant Showpiggy staat voor Absolutely Fabulous Jewelry. Zo heeft iedere zelfstandige een kernconcept dat jou in je kracht plaatst, je communicatie professionaliseert en optimaliseert. Dit dragende idee geeft niet alleen richting aan al je communicatie, maar ook aan de inhoud van je producten- en diensten.

Alles wat je doet als ondernemer vertelt iets over jou en je bedrijf. Jouw kernconcept is dus allereerst bedoelt om na te gaan of je op koers zit qua strategische communicatie. Op basis van die strategische keuze zullen we dit kernconcept o.a. vertalen naar huisstijl en huisstijlmiddelen. Bijkomend voordeel van zo’n concept is dat je gemakkelijker kunt beoordelen of de elementen van je huisstijl, (of het nu een logo is, een visitekaartje, een folder of een website) ook voldoen aan het kernconcept. Hetzelfde geldt voor de teksten die je maakt. Kortom: een communicatieconcept is een middel waar je gedurende de hele levenscyclus van je bedrijf enorm veel plezier aan beleeft doordat het enerzijds kracht geeft, helderheid en focus en anderzijds een checklist is en blijft voor alle communicatie.

3pijlers2.gif

Hoe jouw producten en diensten werken als een magneet

Zelfstandige ondernemers denken vaak dat zij zelf het belangrijkste ingrediënt van hun producten en diensten zijn. Dat is waar, maar er is een element in je productontwikkeling dat nog belangrijker is: je klant. Net zoals een leraar niet zonder leerling kan, of een dokter zonder patiënt, kan een ondernemer niet zonder klanten. Sterker, de kracht van jouw product is altijd gebaseerd op de relatie die je hebt met je klant. Hoe meer relatie, inzicht in behoeften en interactie, hoe beter de resultaten voor beiden zullen zijn.

Jouw productaanbod wordt dus sterker als de klant er onderdeel van uit maakt. Dit veronderstelt dat jij het probleem dat jouw klant heeft helemaal begrijpt. Dit wil zeggen dat, naast een communicatieconcept en huisstijlmiddelen, jouw productaanbod een belangrijk communicatiemiddel is. Ga maar na… Hoeveel plezier beleef je aan een product of dienst die je op het lijf geschreven is en helemaal aansluit bij jouw behoeften? Zonder aansprekende producten geen klanten!

Over productontwikkeling valt heel veel te melden, maar hier beperk ik het onderwerp tot 2 aspecten: Hoofdproducten en instapproducten. Jouw hoofdproduct is altijd datgene waarmee je voor de klant alles uit de kast kunt halen. Natuurlijk hangt daar ook een prijskaartje aan. Voor sommige klanten is dat geen probleem. Anderen hebben echter meer bedenktijd nodig of willen eerst aan je snuffelen, wennen, wat proberen… Daar zijn je instapproducten voor, producten die je aanbiedt voor de laagst mogelijke prijs. Die maken het mogelijk laagdrempelig ervaring op te doen met jouw persoon, je werkwijze en je diensten en producten.

Beide opties heb je nodig. Denk maar aan een restaurant. Soms drink je daar alleen een kop koffie en eet je een broodje. Als dat erg goed bevalt ga je, nu of later, ook voor het 3 gangen menu. Zo werkt het ook voor zelfstandige professionals. Dat doe je door een producten- en dienstenaanbod samen te stellen dat je erg aantrekkelijk maakt voor klanten. Door heel exact aan te sluiten bij hun wensen. Je kunt je productaanbod tevens een persoonlijk tintje geven. Door aan productising te doen (je geeft dan elk product en iedere dienst die je aanbiedt een tot de verbeelding sprekende naam) kun je uitermate helder communiceren. Je maakt daarmee je producten op maat voor elke doelgroep waar jouw bedrijf iets voor betekenen kan.

3pijlers3.gif

Jouw geschenk: plezierig public relations bedrijven!

Het derde onderdeel van je magnetische veld is een eenvoudige, maar effectieve manier van public relations: jouw geschenk aan potentiële klanten. Geschenken, weggevertjes en samples zijn cadeautjes die zich gedragen als voorbeelden en demonstraties. Een proeverij van wat jij als ondernemer in huis hebt. De slager geeft een plakje worst weg en de drogist een lekker dropje… even proeven… hmm lekker, geef dat er ook maar bij… Nu hoef je helemaal geen winkelier of marketeer te zijn om iets weg te kunnen geven. Een artikel op je website, je weblog, in je nieuwsbrief, met handige tips (bijv. zoals je nu leest) deelt kennis en ervaring. Dit is van grote waarde voor mogelijke klanten en geeft een beeld van wie je bent en waar je voor staat.

Een gratis proefles van een workshop hoort natuurlijk ook bij deze aanpak. Of een gratis adviesgesprek, een lezing of een presentatie. Natuurlijk kun je zelf nog veel meer drempelverlagende acties bedenken om klanten kennis met je te laten maken. Dat is niet alleen leuk als actiepunt voor jezelf, maar bovendien enthousiasmerend voor jouw klanten. Bedenk dergelijke acties ook eens voor je bestaande klanten. En realiseer je dat hoe meer waarde jouw geschenk bevat hoe meer mensen er op zullen reageren en verder met je willen!

Een communicatieconcept, jouw producten- en dienstenaanbod en jouw persoonlijke geschenk aan klanten, vormen dus gezamenlijk een bijzonder krachtig en drempelverlagend magnetisch veld. Er is zelfs nog een extra pluspunt: door deze drie basis-ingrediënten zorgvuldig op elkaar af te stemmen versterk je zowel je marketing- en communicatie inspanningen als je bedrijfsvoering! Zeker weten dat je daarmee de resultaten behaalt die je wenst!

Warm geworden door dit verhaal? Meer weten over hoe je de drie pijlers van jouw magnetisch veld tot een eenheid smeedt? Neem dan via email contact op met mij op voor een gratis oriënterend gesprek over de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

4 gedachten over “Hoe ontwikkel je als zelfstandige professional een magnetisch veld dat de juiste klanten aantrekt?

Voeg uw reactie toe

  1. Heb het idee dat iedere ondernemer tegenwoordig met wat jij noemt ‘instapprodukten’ werkt! Zelfs de bedelaar op het station van Maastricht. Hij vroeg mij 15 – vijftien – eurocent… Goed samenvattend artikel. Ik werk nu voor het eerst aan een website voor iemand anders.

    Like

  2. Dit soort principes zijn al heel oud, maar tegenwoordig zijn er heel veel ‘nieuwe ondernemers’ die bij dit soort zaken nog niet hebben stilgestaan. Waarschijnlijk omdat ze vanuit een werknemerspositie het zzp circuit inkomen.
    Ook veel straatkrantverkopers hebben geen verkooptechniek. Daar zit vaak veel te veel druk achter en dat negeren mensen. Een enkele bedelaar krijgt wel eens wat extra hulp qua communicatie, lees maar eens bijgaand artikel: http://www.zichtbarezaken.nl/2007/10/05/attention_inter/

    Like

Plaats een reactie

Omhoog ↑