7 brandende vragen bij de inzet van professionele middelen

Naar aanleiding van mijn artikel Zelf doen of uitbesteden? kreeg ik diverse reacties van lezers van mijn nieuwsbrief en weblog. De onderstaande vraag- en antwoordlijst zet alle reacties op een rij:

7 brandende vragen bij de inzet van professionele middelen voor zelfstandige ondernemers en professionals!

1. Kun je te vroeg beginnen met professionele middelen?
Voor de meeste starters is het belangrijk om eerst je bedrijf een beetje op orde te hebben en ervaring in het werken voor echte klanten op te doen. Gemiddeld tussen een half jaar en een jaar na de start wordt het zinvol echt vorm te geven aan professionele ondersteunende middelen zoals een huisstijl.

2. Kun je te laat beginnen met professionele middelen?
Zowel zelfstandigen als middelgrote bedrijven kunnen langdurig met achterhaalde communicatiemiddelen werken. Soms wel 10 jaar of meer. Daarmee missen ze het rendement van de 9 punten die werden genoemd in Zelf doen of uitbesteden? Stagnatie op dit gebied kan vele redenen hebben. Deze doorbreken zal voor iedereen een enorme opsteker zijn en groei en nieuw elan brengen.

3. Wat is de doorlooptijd bij het maken van middelen?
Doorlooptijd is vooral afhankelijk van hoe goed je daar zelf op voorbereid bent. Als je een goed ondernemingsplan hebt of op andere wijze een duidelijke visie, missie en passie hebt kun je meestal direct aan de slag. In principe kan een huisstijl of een website dan binnen een maand gereed zijn.

4. Hoeveel tijd moet ik zelf investeren binnen het proces?
Ook hier is een goede voorbereiding het halve werk. Meestal is de tijd die je moet investeren evenredig aan het aantal strategische vragen die nog onbeantwoord zijn. Daarnaast kan vooral zelf teksten schrijven veel tijd vragen. Die tijd kun je beperken door er systematisch aan te werken.

5. Kan ik zelf mijn teksten schrijven?
Ja, dat kan en het voelt vaak ook beter voor de lezer, want de passie die je hebt voor wat je doet kan een echte vonk doen overslaan. Het verdient wel aanbeveling om jouw tekst na het schrijven door een eindredacteur op scherp te laten zetten. Daardoor blijft de tekst authentiek, maar weet je zeker dat hij voldoet aan de regels van het doelgericht en zakelijk communiceren.

6. Wanneer kan ik mijn vormgeving het beste zelf doen?
Als je net start wil je graag meteen een visitekaartje hebben en briefpapier om facturen mee te kunnen sturen. Als je geen budget hebt voor een ontwerper of drukwerk kun je dit natuurlijk ook zelf maken. Maar let op! Zodra je ook maar iets met vormgeving gaat doen beweeg je je op glad ijs. Ook briefpapier opgemaakt in MS-Word bestaat uit layout, letters en kleur.

Tip: Hou vormgeving eenvoudig als je het zelf doet en gebruik alleen neutrale zakelijke letters. Niet meer dan 1 lettertype voor de naam van de zaak en de adresgegevens, bijv. de Verdana, Helvetica of Arial. Gebruik een andere letter, bijv. Courier of Times, voor de tekst van de factuur of brief. Ga niet met vrolijke fantasieletters werken, want dan is meteen duidelijk dat je een amateur bent op het gebied van vormgeving.

NB: Budget mag niet de belangrijkste reden zijn om het zelf te doen. Nog geen duidelijkheid hebben over de precieze richting van je bedrijf of nog geen goede bedrijfsnaam hebben wel. Dit zijn steekhoudender argumenten om nog even te wachten met uitbesteden.

7. Wanneer kan ik mijn vormgeving het beste uitbesteden?
Belangrijkste reden om voor vakwerk te kiezen is dat je van een professional effectieve ontwerpen mag verwachten en hem/haar hier ook op kunt aanspreken. Ontwerpen en middelen die dus voldoen aan de 9 punten die eerder genoemd werden. Daar hangt een prijskaartje aan, maar het goede nieuws is dat goede middelen je al snel rendement geven op je investering. En dan gaat het niet meer om een kostenpost en kun je er zelfs in veel gevallen, op diverse manieren, winst op maken!

Een andere belangrijke reden is jouw eigen ambitie. Praktisch gezien moeten ambitie en budget nl. wel op elkaar aansluiten. Wanneer dat laatste het geval is en de inzet van een middel noodzakelijk is om een doel te bereiken, heeft het werkelijk prioriteit. Niet op bezuinigen dus, want dan verminder je je slagkracht in de markt!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: