Hoe ontwikkel je als zelfstandige een eigen visie op het gebied van persoonlijke marketing en communicatie?

Persoonlijke passie is een uiterst belangrijke drijfveer voor hedendaagse mensen. Om die passie ook daadwerkelijk te kunnen leven maken steeds meer individuen de keuze voor een bestaan als zelfstandige. Een keuze die ruimte biedt voor ontwikkeling en vrijheid, maar ook veel doorzettingsvermogen en eigen verantwoordelijkheid vraagt.

Zo zul je naast je dagelijkse werkzaamheden als zelfstandige, ook consequent activiteiten moeten ontwikkelen op het gebied van marketing en communicatie. Dat hoeft niet zo complex en uitgebreid te zijn als bij grotere bedrijven, maar vraagt wel bezinning op allerlei vragen waar je wellicht niet eerder over hebt nagedacht.

Communiceren doe je op heel veel verschillende manieren. Eigenlijk is alles communicatie. Ook de manier waarop je loopt, beweegt en spreekt, de kleding die je draagt, je beroep, de auto waarin je rijdt of de fiets die je als alternatief daarvoor kiest. In het kader van jouw persoonlijke marketing zijn bewuste keuzes noodzakelijk. Van hoe tot wat en waarom, tot wanneer en waar je wilt communiceren. Tot welke middelen bij je passen en welke promotionele- en publieke activiteiten jou versterken.

Naar jezelf kijken met een marketingbril is een visie ontwikkelen op hoe jij jezelf op de kaart wilt zetten bij je publiek. Communicatie is daarbij het middel om de boodschap uit te dragen. Door zoveel mogelijk van waarde te zijn voor anderen geef je een signaal af dat werkt als een magneet. Door die waarde ook zichtbaar en voelbaar te maken in je communicatiewijze en middelen wek je vertrouwen op bij jouw publiek. Een kwestie van vormgeving van boodschap en middelen.

Je gedachtegoed is het sterkste magnetische veld op aarde dat heel exact jouw eigen publiek weet aan te trekken!

Als je talent en kwaliteiten je motor zijn dan is je passie de energie of brandstof voor jouw bedrijf en óók voor je marketing en communicatie! Daarmee geef je impliciet antwoord op de vraag welk probleem jij oplost voor je doelgroep, want die denkt vooral in termen van: What’s in it for me? Binnen de voorbereidende fase van het Be Good and Show It – traject is visieontwikkeling de inspiratiefase waar je in kaart brengt waaruit jouw kracht, het goed, echt en uniek zijn, bestaat. Vanuit die visie kun je vervolgens handen en voeten geven aan jouw persoonlijke communicatieconcept.

Passie en talent zijn de graadmeters voor jouw eigenwaarde, maar ook voor wat je anderen te bieden hebt. Door jouw verhaal consequent te kunnen vormgeven in allerlei situaties en via een diversiteit aan media wint je boodschap aan kracht door eenduidigheid. Door aan te sluiten op klantenwensen maak je contact. Door goede service, producten of diensten bouw je relaties op. Door met jouw persoonlijke gedachtegoed te werken versterk je jouw boodschap. Zo werk je aan je reputatie.

Een bewustzijn ontwikkelen van jouw waarde(n), je talenten, kwaliteiten en kracht, zorgt ervoor dat je energie verzamelt voor een eigen communicatiestrategie. Dit zelfbewustzijn, gekoppeld aan jouw persoonlijke passie, missie en visie, geeft je inzicht in waar je authentiek en onderscheidend in bent. Vervolgens kun je deze inzichten gericht inzetten. Dit vormt de basis van jouw gedachtegoed, het sterkste magnetische veld op aarde om heel exact jouw eigen publiek mee aan te trekken.

Communiceren doe je door te inspireren! Dat doe je voor anderen, maar ook voor jezelf! Door inzicht in je eigen kracht kun je er ook helemaal in gaan staan en dat werkt en communiceert meteen veel beter! Want wat echt is, maakt je altijd uniek!

Advertenties

3 thoughts on “Hoe ontwikkel je als zelfstandige een eigen visie op het gebied van persoonlijke marketing en communicatie?

Add yours

  1. Wat een inspirerende gedachte: ‘Je gedachtegoed is het sterkste magnetische veld op aarde dat heel exact jouw eigen publiek weet aan te trekken!’ Ik heb laatst die metafoor van de magneet ook gebruikt en nu tref ik hem hier op jouw blog ook weer aan. Dat is vast en zeker diezelfde magneet in actie. Voor mij heeft business doen ook met magie te maken, onzichtbare dingen die buiten het terrein van de ‘marketing volgens het boekje’ valt. Wat bijzonder bemoedigend dat je dat ook benoemt Huub in de vorm van die magneet! Thanks.

    Like

  2. Communiceren doe je door te inspireren! Zou heel goed kunnen dat hier van synchroniciteit sprake is, Peter. Mijn persoonlijke ervaring is dat die magnetische klik altijd iets te maken heeft met ‘waarde’. In het bijzonder de waarde die jij kunt toevoegen ‘voor, aan en bij’ de ander. En wederzijds, dus vice versa natuurlijk!
    Die ‘Business Magic’ ligt zeker ook in dingen die in ‘marketing volgens het boekje’ soms wel te benoemen zijn, maar niet altijd te duiden, laat staan te sturen. 😉
    Wellicht een kwestie van dezelfde taal spreken. Net als de karavaan en de woestijn. Beide spreken dezelfde taal en daarom staat de woestijn toe dat de karavaan er doorheen trekt. En… de magneet werkt altijd, maar de waarde die jouw klant of jijzelf nodig hebben veranderd voortdurend. Alles evalueert, van je gedachtegoed tot je producten en diensten. Want wat levend is wordt telkens weer anders.
    @Diny Leuk! en Bedankt!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: