Driemaal ‘R’ in de Marketing-mix

derindemaand

De ‘R’ is in de maand. Niet alleen tijd voor extra vitaminen, maar ook voor bespiegeling. Bijvoorbeeld over de ‘R’ in de Marketing-mix voor zelfstandige ondernemers en professionals. Kijken we naar die simpele letter ‘R’ dan komen we al snel op woorden en betekenissen die er toe doen. Hieronder mijn persoonlijke Top 3.

Driemaal ‘R’s in je zaak die er toe doen!

1. Relaties: Relaties bouwen en onderhouden blijft hèt middel om de waarde van je klant te (h)erkennen. Daarmee geef je jouw klant de waarde die hem/haar toekomt. Persoonlijke aandacht en contact zijn daarbij de middelen waar geen enkel CRM-systeem tegenop kan. Zorg er wel voor dat klanten beseffen wat de meerwaarde is van jouw diensten en producten. Dat blijft nog te vaak onbesproken.

2. Relevantie: Het lijkt een open deur, maar sommige cliché’s bevatten nu eenmaal een grote waarheid: Relevantie is hèt uitgangspunt voor ieder bedrijf, want als niemand op je zit te wachten dan heb je weinig bestaansrecht. In de huid kruipen van je klant, je passie volgen en zichtbaar maken èn zorgen voor an offer they cannot refuse zorgen ervoor dat je onweerstaanbaar bent.

3. Rendement: ROI. Return on investment. Het lijkt een loze kreet van grote consultancy’s. Toch blijft het belangrijk om duidelijk te maken aan je klanten op welke wijze ze hun investering in jou kunnen terugverdienen. Zo ben je nl. geen kostenpost, maar een factor in de winst. Kortom: Rendement zorgt voor aangenaam verraste en tevreden klanten en voor hoort-zegt-het-voort! Verzamel succesverhalen en deel ze, zo vaak als je kunt!

Rendement is een broertje van Resultaat, maar daarover een volgende keer meer. Heb je aanvullingen dan hoor ik dat graag!

Update: Over de drie door Leon bij Reacties genoemde R’s: relatie, reputatie en ruil van Paul Postma is veel te vinden op internet. Zie o.a.: Wie klein is moet slim zijn | Aanzet voor een marketingplan | De inzet van het marketinginstrument Relatie, Reputatie en Ruil. Overigens worden deze 3 R’s niet aan Postma toegeschreven, maar aan Professor C.M. Storm van de Universiteit van Tilburg http://www.uvt.nl/

Het spreekt vrijwel voor zich dat bedrijven die goede service verlenen in de relatiefase en bovendien goed in staat zijn om kwaliteitsproducten of -diensten te leveren een goede reputatie hebben. Andersom geldt het dat bedrijven die een goede reputatie hebben ook meer (vaste) klanten hebben, waarmee een relatie opgebouwd wordt en ruil tot stand komt.

Advertenties

2 thoughts on “Driemaal ‘R’ in de Marketing-mix

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: