Rechts op de Roltrap of beter niet

Volgens Prorail moeten roltrapgebruikers zonder haast leren om roltrappers met haast voorrang te geven door de linkerkant vrij te houden door rechts te gaan staan. Dat idee hebben ze niet van zichzelf. Sinds een paar jaar bestaat er nl. een actiegroep die Rechts op de Roltrap heet en al eerder deze gedachte propageerde.

Tros Nieuwsshow kwam in het kader van deze kwestie de Vlogserie De Roltrap | Musings of That Escalator Vlognik tegen op internet en stelde mij als maker diverse vragen: Heeft u de filmpjes zelf gedraaid? En Waarom? Hierbij mijn antwoorden:

De Videoblogserie De Roltrap bestaat uit diverse componenten. Filmpjes die ik zelf heb gedraaid, filmpjes die ik verzameld heb op internet en waar ik fragmenten uit selecteer en filmpjes die ik toegestuurd krijg door fans van de serie, uit de hele wereld. Door de fragmenten als collage achter elkaar te monteren, muziek, tekst, geluid en effecten toe te voegen, ontstaan nieuwe videoverhalen waarbij de Roltrap als plek centraal staat.

De Roltrap is een project dat is ontstaan door mijn activiteiten als ontwerper en communicatie-expert en het onderzoek dat ik deed naar video op internet. Dat onderzoek is gepubliceerd op mijn weblog http://zichtbarezaken.web-log.nl en in de vorm van vijf essays voor het boek Web-tv van Bob Timroff, dat dit jaar is verschenen. Tijdens dat onderzoek stuitte ik op diverse videopioniers van de Yahoo Videoblogging Group en op een filmpje over een roltrap van Sam Renseiw. Dat inspireerde mij om de roltrap als onderwerp en thema voor mijn videoblogs te gaan gebruiken.

Als videoblogger kun je filmpjes maken over het dagelijks leven of met jezelf in de hoofdrol, maar ontwerpers als ikzelf gebruiken video ook als laboratorium om artistieke experimenten te doen. Ik heb er inmiddels een opdracht van een cosmeticamerk aan over gehouden.

Mijn fascinatie voor De Roltrap als thema en onderwerp is ontstaan op basis van eerder onderzoek naar belangrijke inspiratiebronnen. Op mijn Engelstalige website http://www.huubkoch.nl heb ik als mijn belangrijkste bronnen benoemd: Vrienden, Mensen, Ervaringen, Plekken en Dingen.

Een roltrap is een plek, plaats of locatie waar veel verschillende vormen van menselijk gedrag plaatsvinden, veel meer dan je zou denken. Mijn filmpjes brengen dat gedrag in beeld. Couleur Locale is hierbij ook een heel belangrijk punt. Er bestaan zoveel verschillende, korte, lange, moderne en oude roltrappen, die van allerlei soorten materialen zijn gemaakt, dat je wel kunt stellen dat iedere roltrap uniek is.

De breedte van een roltrap is in het kader van de huidige kwestie volgens mij een belangrijk punt. De actie Rechts op de Roltrap is in de praktijk alleen haalbaar als een roltrap breed genoeg is om anderen met gemak te laten passeren. In oude engelse en moderne chinese instructiefilmpjes over roltrapgebruik wordt passeren afgeraden. Je kunt nl. met kleding en schoenen gemakkelijk tussen een roltrap komen als je te ver uit het midden staat aan de zijkant. De hele kwestie zie ik persoonlijk als een teken van deze tijd. Mensen hebben haast en denken tijd te kunnen winnen door te gaan lopen op de roltrap. Of dat verstandig is blijft de vraag. Een roltrap die onjuist gebruikt wordt kan een echte killer zijn.

Dat roltrappen populair zijn blijkt uit de wereldwijde reacties op mijn filmpjes. Een aantal daarvan is onlangs door VJ Jurr Cornelissen vertoond tijdens De Vertrekhal van Verbeelding tijdens Sonsbeek georganiseerd door Je Reve De Grandeur uit Arnhem. Ik heb nu 24 Afleveringen gemaakt en het einde is nog lang niet in zicht.

5 thoughts on “Rechts op de Roltrap of beter niet

Add yours

  1. Met 6 miljoen dagelijkse gebruikers heeft de regel links lopen, rechts staan (ongeschreven) in het Madridse openbaarvervoerstelsel niets met haast te maken, maar met veiligheid. Het voorkomt ophopingen, waardoor de paar duizend mensen die iedere 2 minuten aankomen op een gemiddeld station weg zijn voor de volgende trein binnenrijdt. Het is een kwestie van veiligheid.
    Op Amsterdam CS, waar niemand zich aan deze regel houdt, valt het me altijd op hoe lang het duurt voor treinreizigers het perron verlaten hebben. Stel je voor dat in de spits na een volle intercity binnen 2 minuten nog zo’n trein komt. En nog één. En nog één…
    Het maakt de roltrap voor iedereen ook een aangenamere ervaring, waardoor z’n andere (sociale) functies beter uitkomen. Vragen om een vuurtje, kijken naar de mensen die de andere kant op gaan, even ademhalen tussen overvol vervoer en overvolle agenda…

    Like

  2. Hoi Huub,
    Je verricht belangrijk werk. De roltrap zet een natie aan het denken.
    Ik heb ooit als student een kunstreis naar Moskou georganiseerd. (Ik raad iedere student aan zoiets op te pakken: organiseer iets in een land waar je de taal niet van spreekt en de locaties van de dingen niet kent waar je het over wilt hebben. Dan leer je tenminste om te improviseren:-)
    In Moskou geldt: rechts staan, links gaan. En dat werkt als een tierelier.

    Like

Geef een reactie

Omhoog ↑

