Onechte Paradijzen en Virtuele Werkelijkheden

Met de huidige stand van de technologie heeft de zelfstandige ondernemer evenveel kansen op succes als zijn grotere broeders. De schaalgrootte is anders, maar Open Source en betaalbare- kant en klare oplossingen, maken het mogelijk om een aardig innovatief deuntje mee te blazen als het om platforms voor online presentaties, webloggen, videobloggen, social networking en e-commerce gaat.

De succesfactor zit hem, zoals altijd, niet in de techniek alleen, want die werkt gegarandeerd goed, maar vooral in het aantrekkelijke van het product of de dienst, het thema of het onderwerp, de strategische keuzes, de vertaling daarvan in de communicatie-concepten, de vormgeving, de beeldtaal en de redactionele formule, kortom het totale marketing- en communicatieplaatje.

Lang, heel lang geleden, was het opzetten van een webshop of een community-applicatie van een beetje gewicht, qua budget, voor veel zelfstandigen, ondernemers, professionals en cultuurmakers, simpelweg een brug te ver. Op dit moment kan iedereen met een beetje initiatief, vaak met één druk op de knop, een eigen platform neerzetten. Technisch geen vuiltje aan de lucht. Uiterst innovatief, maar die voorsprong door techniek is vaak een valkuil.

Neem Ning. Een uiterst succesvolle Community-applicatie. Goed voor tijdelijk en langdurig gebruik. Binnen Ning kun je vrij gemakkelijk een eigen Community en Social Network opzetten. Dat gemak en het feit dat je het platform steeds vaker tegenkomt zorgt ervoor dat steeds meer zelfstandigen Ning ontdekken en ermee gaan werken. Helaas levert dat niet altijd succes op. Ondanks deze prachtige online software kom je steeds vaker kleinere Social Networks tegen die binnen de kortste keren morsdood zijn, als ze al een leven hebben gehad. Als je er wel een succes van wilt maken is het belangrijk jezelf een aantal vragen te stellen voordat je er aan begint.

Negen vragen die kunt stellen voor je een Community begint

1. Heb je als initiator ervaring met het runnen van een Community?

2. Ga je voor korte termijn acties, of wil je iets duurzaams opzetten?

3. Heb je een inspirerende redactionele opzet?

4. Heeft de vormgeving een professionele uitstraling?

5. Heb je regels voor het deurbeleid en het beheer?

6. Heb je een harde kerngroep van diehard sneezers?

7. Weet je de passie van de gebruikers op te wekken?

8. Heb je voldoende tijd en energie voor het beheer?

9. Kun je derden inschakelen om de site draaiend te houden?

Zonder antwoorden op dit soort essentiële vragen heb je wel een applicatie met ongekende mogelijkheden, maar zonder een bijbehorende visie, kennis, ervaring en de juiste mindset weet je de doelgroep niet echt in het hart te raken, laat staan aan je te binden en kom je geen stap verder met je wensen en bedoelingen. Jijzelf en je bezoekers worden al snel Social Media Moe want als er er geen leven in zit heeft een Community geen bestaansrecht en dat is jammer, want een gemiste kans die voorkomen had kunnen worden.

Een Community kan een goede basis voor e-commerce en klantenbinding zijn, maar de Community zelf is daar in eerste instantie niet voor gemaakt. Een Community bestaat bij de gratie van delen en verbinden. Je zult dus eerst moeten geven om te kunnen ontvangen en wat je kunt ontvangen of wilt verkopen zal moeten aansluiten bij de wensen van de Gemeenschap.

Zelf heb ik als ontwerper aan diverse Communities meegewerkt: Diverscafe een Community van duiksportfans, wat een project was van Mares, Sporasub en Dacor. Secretary-online een project van mijn vorige werkgever en een uitzendbureau. Go-infra een actiesite voor de infra-branche gericht op jongeren. Portinfolink een Community van een breed scala havenbedrijven in Rotterdam. Spiegelogieland rondom het gedachtegoed van Willem de Ridder en sinds 4 jaar The Shocking Blue Memorial Website op Ning. Podfeed dè legendarische podcastcommunity van Remondo mag niet ontbreken in deze rij, al heb ik daar persoonlijk niet aan meegewerkt. Als update kan ik nog de LinkedIn PowerPoint Groep vermelden, waar ik tot lente 2012 een jaar aan verbonden was. Sommige van die Gemeenschappen bestaan nog steeds, een aantal daarvan heeft een bloeiend bestaan, anderen zijn door omstandigheden gesneuveld.

Wat deze Virtuele Werkelijkheden onderscheidend maakt of maakte van de Onechte Paradijzen die hun beloftes niet waar maken is: Authenticiteit, Enthousiasme, toegevoegde waarde voor gebruikers, extra services, en vooral gedeelde passie, kennis, ervaring en daadwerkelijke ondersteuning waar nodig. De oprichters van dergelijke platforms, of het nu gaat om een team of een individu, wisten hun doelgroep te raken, te binden en verder te helpen!

Bij een succesvolle Community is de gebruiker de spil waar alles om draait. Zonder die gebruiker is er nl. geen Gemeenschap en geen actie en interactie. Het platform schept de ruimte en is motiverend door relevante informatie toe te voegen, die up-to-date houden en discussie op gang brengen, daar ligt de rol van de initiator. Als je dat goed doet kan de gebruiker er zelf mee aan de slag en er zijn eigen ding van maken. Pas dan stijgt de inhoud boven zichzelf uit.

Als je wilt weten hoe dat in zijn werk gaat kun je veel leren van de geschiedenis van Virtuele Gemeenschappen. Ooit was daar het Bulletin Board, De Nieuwsgroep en het Forum. Een beetje Googlen en je kunt uit die rijke geschiedenis al veel tips en richtlijnen halen die bewezen hebben te werken. Een platform als Ning heeft die kennis gestroomlijnd qua techniek. Qua inhoud en qua regelgeving zul je het zelf moeten doen.

Net als bij websites en blogs zijn ook Communities sterfelijk. De levensduur van een Community is afhankelijk van diverse factoren. Een Virtuele Gemeenschap die een lang leven wil zal dus eerst de antwoorden op eerdergenoemde vragen op een rij moeten hebben. Natuurlijk kun je ook werken met de Trial en Error methode, maar die werkt alleen als de belangen niet al te groot zijn en het tijdspad de ruimte biedt om te experimenteren.

Onechte Paradijzen zijn verleidelijk, want bereikbaar met de druk op een simpele knop: Voorsprong door Techniek is het motto daarbij, maar die voorsprong is bedrieglijk, vooral als iedereen die techniek kan inzetten als Virtuele Werkelijkheid. Het verschil wordt gemaakt met de inhoud, want wat je er niet in stopt komt er zelden uit.

Dit artikel is geschreven in het kader van de 10e Online Marketing Blog Kermis die volgende week van start gaat.

Advertenties

3 thoughts on “Onechte Paradijzen en Virtuele Werkelijkheden

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: