De Visuele Identiteit (de middelen)

De middelen of instrumenten van een bedrijfsstijl

Als de basiselementen gereed of bepaald zijn geven zij richting en inhoud aan de middelen van een bedrijfsstijl. De middelen of instrumenten van een bedrijfsstijl zijn: De grafische bedrijfstijl, De digitale bedrijfstijl en De ruimtelijke bedrijfstijl.

De grafische bedrijfstijl

Een grafische bedrijfsstijl bestaat uit basis-drukwerk, gebruiks-drukwerk en diversiteit-drukwerk.

Basisdrukwerk: Correspondentiepapier en enveloppen, visitekaartjes.

Gebruiksdrukwerk: Brochures en folders, omslag- en offertemappen, info-sheets, formulieren, with compliments kaarten, eenvoudige nieuwsbrieven, diploma’s, certficaten, affiches, leaflets en flyers.

Diversiteitdrukwerk: Jaarverslagen, tijdschriften, catalogi, boeken, kalenders en waardezegels.

Dit is een kleine greep uit de mogelijkheden. Voor de meeste zelfstandige ondernemers is basisdrukwerk en gebruiksdrukwerk voldoende om slagvaardig te communiceren.

De digitale bedrijfsstijl

De digitale bedrijfsstijl bestaat uit eenvoudige, complexe en zeer complexe middelen. Het kenmerk van digitale middelen is dat zij via beeldschermen worden gepresenteerd.

Soms is de opzet lineair, meestal is zij interactief. Dit laatste wil zeggen dat de gebruiker zelf bepaald wat de route door de informatie is. Dit stelt bijzondere eisen aan het ontwikkelingsproces. Overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid staan hierbij voorop. Informatie, navigatie en presentatiewijze vragen om een interactieve denk- en werkwijze.

De begrippen eenvoudig, complex en zeer complex, hebben niets te maken met de technische middelen die voor de realisatie nodig zijn. De genoemde complexiteit zit meestal in het beheer en in de belasting die dit met zich meebrengt voor de personele bezetting van een bedrijf. Voor zelfstandige ondernemers is de inzet van eenvoudige digitale middelen meestal voldoende.

Eenvoudige digitale middelen: Informatieve website met beperkte omvang, Informatieve powerpoint presentatie.

Complexe digitale middelen: CD-Rom, Flash presentaties, Video presentaties, Podcasting, Weblog of Businessblog.

Zeer complexe middelen: Website met CMS, Intranet, Extranet, E-Commerce website. Deze middelen worden onderhouden met een Content Management Systeem en zijn database gestuurd.

De ruimtelijke bedrijfsstijl

De ruimtelijke bedrijfsstijl is op hoofdpunten meestal alleen relevant voor ondernemers die er voor de bedrijfsvoering van afhankelijk zijn. De ruimtelijke bedrijfsstijl bestaat uit:

Architectuur, stands, interieurontwerp, neonverlichting, lichtbakken, gevelborden en gevelbelettering, bewegwijzering, autobelettering, vlaggen, kleding en servies.

Tot het domein van de ruimtelijke bedrijfsstijl behoren ook de relatiegeschenken: Pennen, T-shirts, caps, stickers, speelgoed, sleutelhangers en vele andere items, die bedrukt kunnen worden met het bedrijfsmerk en zo de naamsbekendheid stimuleren.

Goede smaak en gevoel voor relevantie bepalen hierbij de besluitvorming. Kunt u deze items ook verkopen aan klanten dan heet dit Merchandising.

Dit was deel 2 uit de serie De Visuele Identiteit. Deel 1 vindt je hier. Gerelateerde artikelen vindt je onder Van De Werkvloer.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: