Lorem Ipsum van een Vlognik

Dave Huth is een bijzondere vlogger, die zichzelf een Vlognik noemt, een verhalenverteller onder de videobloggers, die zeer artistieke en documentaire filmpjes maakt die ontroerend, kritisch en grappig zijn. Zijn bekendste vlog heet 90 Seconds of Dave, overigens niet te verwarren met The 90 Second Challenge van Creative Bristol.

Laten we Dave even zelf aan het woord: De inhoudelijke kant: Ik heb een MFA in computer graphics design van het Rochester Institute of Technology, dus ik maak beelden met digitale middelen (Ik hou er van om media te maken). De intellectuele kant: Ik doceer visuele communicatie, digitale video, interactief ontwerp, Communicatie op internet, grafische journalistiek en documentair filmmaken op Houghton University (Ik hou er van om media te analyseren). De consumenten kant: Ik hou er van als een verhaal goed verteld wordt (Ik hou er van om media te bekijken). De (onbevredigbare) interesse kant: Ik geloof dat deze materie heel belangrijk is voor onze cultuur, de democratie en voor ons individuele bestaan (Ik hou er van om over media te spreken).

Eén van de meest ontroerende series van Dave is People I Know een onregelmatige serie van thematische interviews waarin hij vrienden, buren en kennissen ondervraagt over hun ideeën en ervaringen. Een bijzondere serie in deze reeks is Mortality en gaat over het thema Sterfelijkheid in het leven van gewone mensen.

Dave schrijft over Media op Vlognik, met als thema: We’ve Met the Media, and the Media is Us en publiceert naast zijn blog 90 Seconds of Dave ook op People from my town en Watership, hij heeft ook werk staan op Flickr.

Waarom is Dave één van mijn favoriete videobloggers?

De reden is simpel: Als geschoolde mediamaker weet Dave precies wat hij doet en heeft hij goed nagedacht over de wijze waarop hij zijn boodschap wil overbrengen. Hij combineert eenvoudige videoblogtechnieken met onderscheidende manieren van editing en animatie. Het resultaat is wat mij betreft altijd een eye-opener, ontroerend, raak, soms met een kritische noot en laat vaak een universele vorm van humor zien. Er is dus veel te leren van Dave Huth en ik hoop dat hij nog lang mag doorgaan met zijn videoblogs. Ze zijn voor beginners en voor gevorderden een bron van inspiratie.

Geef een reactie

Omhoog ↑

