Een publiek van 5 vaste bezoekers

eenpubliek

Videobloggen en webloggen hebben veel gemeen. Kijken, maken, delen *. Voor dat laatste heb je wel een publiek nodig. Bezoekers, kijkers, lezers en liefst een vaste schare, een volggroep, een fanclub, ook sneezers genoemd. Goed nieuws is er al een tijdje: Maarten Schenk, blogoloog bij uitstek, schreef het al in 2006: Een publiek bestaat al uit 5 vaste bezoekers * een feit dat menig weblogger kan beamen.

Een beetje traffic, wat aardige reacties en het gevoel dat wat je te zeggen hebt er ook voor anderen toe doet, geeft al snel een boost aan je eigenwaarde als vlogger of blogger. Belangrijk, want reacties en bezoekersaantallen zijn motiverend. Want ook al is jouw interne motivatie nog zo sterk, feedback geeft je vleugels om bloggen en videobloggen ook op de lange duur vol te houden.

Raw Footage of Edited Content niet maatgevend voor succes

Net als webloggen gaat videobloggen over kijken (onderzoeken, vragen stellen en oproepen: triggeren, connecting), maken (ervaringen tonen: sharing, showing) en delen (werken met de kracht van schoonheid, aandacht en kwetsbaarheid: impact, emotion). De wijze waarop dit wordt ingevuld is heel persoonlijk en afhankelijk van achtergrond, technische vaardigheden en van artistieke en intellectuele vermogens. Particuliere, zelfstandige en autonome makers van videoblogs hebben daarbij andere doelstellingen dan bedrijven, reclamemakers en nieuwsmedia.

Tegenwoordig maken we allemaal gebruik van video, als consument, als citizen mediamaker en als professional. Dat gebruik zal alleen maar stijgen als we de cijfers mogen geloven. Volgens ingewijden met 30 procent cumulatief per jaar. Grote spelers als Tivo, Akimbo, Microsoft, en Apple’s iTV staan te trappelen om er marktaandeel mee te veroveren. Met veel entertainment, infotainment en andere lucratieve media producties. Of dat gaat lukken blijft de vraag. Zij krijgen te maken met een kritische, actieve, ervaren informatie-consument en niet met een passieve cyberburger die alles slikt wat hem voorgezet wordt. Het zal lastiger worden om mensen te vangen in afgebakende groepen. Het begrip doelgroep wordt een uitstervend begrip genoemd. Mensen maken steeds vaker zelf uit wat ze willen zien of weten en nemen het heft in eigen hand door zelf als mediamaker of citizen reporter op te treden. Bovendien moet het effect van informatie-overload niet worden onderschat. Mensen zullen steeds meer selecteren op eigen voorkeuren en naar eigen kwaliteitsnormen.

Hoe imponerend het geweld van special effects en video-editing ook mag zijn, een ongemonteerd filmpje dat met zorg en liefde is opgenomen en gaat over een onderwerp dat ons werkelijk raakt, kan meer indruk maken dan een filmpje waar een batterij professionals aan te pas is gekomen. Net als bij webloggen is passie, eigenheid en een eigen stem ontwikkelen, de doorslaggevende factor voor succes bij videobloggen. Plezier in bloggen en vloggen trekt bezoekers aan. Het werken met Raw Footage of het kiezen voor Edited Content is niet meer maatgevend voor authenticiteit of een ultiem bewijs van vakmanschap.

Trucs, Koek en Overdrijving

Vragen stellen met video kan op heel veel manieren. Neem iemand die een bepaalde baan wil krijgen. Tegenwoordig nemen steeds meer personen en bedrijven het heft in eigen hand en zetten een videoboodschap online voor een heel specifiek publiek. Zo proberen sollicitanten indruk te maken op bedrijven en bedrijven de juiste sollicitant te selecteren. En het werkt! Niet alleen met banen vinden.

Quintin uit Leiden zocht een studentenkamer in Amsterdam of Utrecht. Hij plaatste een filmpje op YouTube en benaderde vrienden, weblogs en reguliere media. Zijn oproep verscheen in veel dagbladen en op lokale en nationale televisie met als uiteindelijk resultaat een ruime studentenkamer in Amsterdam. Hij stelde een vraag en kreeg uiteindelijk een bevredigende respons. Zijn volledige verhaal staat op zijn weblog. Steeds meer mensen stellen een vraag op internet. Als je het op originele wijze doet kun je heel veel voor elkaar krijgen, van gratis Laptops tot auto’s, maar ook achter het net vissen. Bijvoorbeeld: Na-apen van een format werkt niet bij een bedrijf waar een originele vlogger eerder succes had. De truc werkt meestal 1x.

Ervaringen delen is al zo oud als de mensheid. Heel lang geleden zaten we al bij het houtvuur en vertelden elkaar verhalen. Ter lering en vermaak. Veel videobloggers vertellen ook verhalen. Dagboek-achtige verhalen, kritische verhalen, poetische verhalen. Video leent zich als medium uitstekend voor het vertellen van een verhaal, of het nu een documentair gehalte heeft, om fictie gaat, om vermaak, om kritisch nieuws, of om wat voor experimenteel, sociaal of filosofisch thema dan ook. Verhalen zullen er altijd ingaan als koek. Natuurlijk is er een waterscheiding tussen professionals en amateurs, tussen commercie en user generated content, maar het mooie is dat alle partijen elkaar wederzijds inspireren en scherp houden.

Na vraagstukken verspreiden en ervaringen delen blijft een ruime plek bedeeld voor schoonheid. Schoonheid toont zich op zeer veelzijdige wijze. Door kwetsbaar te zijn en afgewezen te durven worden en desondanks echte menselijke gevoelens en ervaringen of standpunten te laten zien, wordt de aandacht gevangen en beloond. Een doordachte verteltrant, een zekere mate van spontaniteit en een kunstzinnige benadering zal extra kracht en impact verlenen aan een boodschap. Daarom dat alle partijen tot in lengte van dagen gebruik zullen maken van schoonheid, om hun eigen belangen te dienen. Daarbij kun je bedenken dat media, ook videobloggen, beeldvorming versnellen en thema’s uitvergroten. Daar ligt zowel de kracht als de zwakte van beeld. Mensen hebben de neiging om te overdrijven om te overtuigen. Soms wordt de plank misgeslagen. soms is het raak.

Van 90 Seconds of Dave naar I Make Things

Het aantal videoblogs die mijn voorkeur hebben is eigenlijk maar een handje vol. Soms is er een vlog dat ik een tijdje dagelijks volg, daarna gaat mijn aandacht weer over op een ander. Ik verzamel vlogs die als voorbeeld kunnen dienen. Deze zet ik op mijn weblog, vaak onder de categorie Vodcasting, soms ook onder Digital Storytelling of Nieuwe Media of bij een ander onderwerp. Bij vodcasting heb ik een serie die Masters of Videoblogging heet, een verzamelreeks over genres. Dat wil niet zeggen dat al deze vlogs bij mijn favorieten behoren, maar dat ik ze om de een of andere reden interessant vind.

10 vloggers die absoluut tot mijn favorieten behoren en me zeer aanspreken, zijn: 90 Seconds of Dave van Dave Huth, Chasing Windmills van Jadelr en Christana Cordova, Jen en Kent van Eb & Flow TV, I make things van Bre Pettis, 30 Seconds with Phone Guy van The Phone Guy, Noodle Scar Daily van Bonny Pierzina, Bicyclemark van Citizenreporter en Raymond M. Kristiansen van Don’t Lose The Question. Daniel Meadows en Clemens Kogler zijn meer digital storytellers, maar wil ik hier toch graag noemen vanwege hun bijzondere verdiensten. Een belangrijke bron voor ontwikkelingen in User generated Content is J.D. Lassica van Ourmedia. In de volgende blogposting zal ik vertellen waarom genoemde personen voor mij interessant zijn.

* De term Kijken, Maken, Delen komt van Bob Timroff, die ik graag hierbij de credits geef.

Advertenties

5 thoughts on “Een publiek van 5 vaste bezoekers

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: