De Klantenluisteraar [vervolg]

Een klantenluisteraar luistert, dat ligt voor de hand, maar in het verlengde van dit talent stelt hij vragen. Soms ongemakkelijke vragen. Vragen waar een klant nog niet over had nagedacht. Daarmee breng je een klant op een idee, een goed idee of een idee dat al bestond en vergeten was of beter kan. Vragen die klanten doen stilstaan bij zichzelf en hun doelen, waarmee ze bij zichzelf te rade kunnen gaan.

Klanten weten heel goed wat ze echt willen, maar de vraag naar hun diepste wensen wordt niet altijd gesteld. Dan blijft het bij functionele vragen. Dan gaat het over dingen en niet over doelen. Dat kweekt geen verbinding. Een goede website of een huisstijl is een levend organisme. Net als met ieder ander organisme moet het voeding krijgen om te kunnen leven, groeien, bloeien en een zinvol bestaan te kunnen leiden.

Goede vragen scheppen een context waarbinnen het idee voor een middel kan groeien. Dan komen de echte wensen en doelen op tafel te liggen. Als een businessplan in mini-formaat. Daar kun je worst van maken, eh… communicatie mee bedrijven. Invulling aan geven.

Een klant is een mens met een missie en een bedrijf. Dat bedrijf is niet zomaar een ding, maar een ruimte om te leven en werken. Op een eigen manier, in een eigen stijl. Daarmee werk je aan je eigen ontwikkeling en plezier en het welzijn van anderen. Die laatsten zijn ook weer klanten en mensen met wensen.

Als je echt naar klanten luistert, en er samen op in en op uit gaat, krijgt het proces als vanzelf een energetische focus. Jouw klant krijgt er zin in, hij weet zich begrepen. Vanuit deze helderheid kun je stappen plannen. De volle omvang van de vraag en de wens is dan duidelijk en daarmee het bereik van de zelfwerkzaamheid die een klant zelf moet inbrengen. Dat helpt te besparen op het budget, maar zorgt ook voor een eindproduct dat een spreekbuis is voor de echte wens van de klant: Een magneet te worden voor de bedoeling: Contact maken met de mensen die hij weer als klanten wil.

Een website of een huisstijl is dus een middel dat, eenmaal goed en volledig geladen, betekenis krijgt. Betekenis is een magneet. Dat komt door de instant herkenning die je krijgt, als het middel contact maakt met de mensen waarvoor hij bedoeld is. Dat is van belang omdat je zaken wilt doen, maar vooral omdat je zaken wilt doen met de juiste klanten. Dan wordt het plezierig! Met een standaard oplossing krijg je dat niet voor elkaar. Een magneet met betekenis is een middel dat heel exact moet worden ingesteld, afgestemd, afgeregeld. Magnetische velden zijn een maatwerk van intenties.

Klantenluisteren. Dat kun je bijna niet leren, want het is een talent. Klantenluisteren draait om aandacht en begrip en die zijn niet te koop, dat is een instelling, bijna een vorm van ethiek. Een klantenluisteraar is op zoek naar de echte wens, de diepe wens. De wens die gehoord wil worden, de kern van de zaak, die kracht geeft aan het doel dat gediend wordt. Kom daar maar eens om. Voor minder hoef je het niet te doen!

Ik wens u een ontwerper met een luisterend oor. Prettige samenwerking! Prettig weekend!

Deze posting is het vervolg van De Klantenluisteraar deel 1.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: