Je eigen stem vinden

De Verbindende Schakel

Als je werkt met een personal blog of een business blog is het vinden van je eigen stem essentieel. Of je nu met klanten praat of met andere bezoekers maakt geen verschil. Wat wel verschil maakt is of je tegen of met mensen spreekt. Het gaat om de verbinding.

Tegenwoordig wordt er bij bloggen van je verwacht dat je met je eigen stem spreekt, wat wil zeggen dat je er een eigen mening en gedachten en gevoelens op na houdt en deze deelt voor zover relevant. Zeker als het om een businessblog gaat is marketingtaal not done en de belangrijkste reden waarom bezoekers je mijden en meteen weer doorsurfen.

Gemeenschappen zijn Gesprekken

Markten zijn Conversaties is de beroemde stelling van het Cluetrain Manifesto. Je zou dit kunnen uitbreiden met de stelling dat de hele wereld een gesprek is. Deelnemen aan dat gesprek kan door er naar te luisteren of er actief aan deel te nemen. Door zelf te bloggen of op postings te reageren. Deelnemen aan conversaties lijkt eenvoudig, maar alleen gesprekken die inhoudelijk iets toevoegen hebben waarde. Markten kun je trouwens ook vertalen als Gemeenschappen.

De Eigen Stem in 7 Stappen

Waaruit bestaat die eigen stem nog meer?

1. De persoonlijkheid van het blog, bepaald door de maker (m/v) en de vormgeving. > 2. De toon, bepaald door taalgebruik, inhoud en onderwerpen en thema’s. > 3. De verbanden, bepaald door hyperlinks in de posting, op de blogroll en vanuit andere sites en blogs naar jouw blog toe. > 4. Het gedachtengoed (en het overzicht hiervan), bestaande uit het algemene thema en de Categorien. > 5. De sfeer (regelmaat), hoe vaak of hoe weinig je postings plaatst en de dynamiek die hier door ontstaat of ontbreekt. > 6. De techniek: De RSS-feeds en de Trackbacks, hoe goed je benaderbaar bent via RSS-readers en via bloggingportals als Technorati, en de andere widgets die je gebruikt in je blog. > 7. De markt of gemeenschap die jouw context bepaald.

Nog even terugkomend op het Cluetrain Manifesto en de eerste 5 van de 95 stellingen (mijn vertaling):

1. Markten (gemeenschappen) zijn gesprekken. > 2. Markten bestaan uit mensen en niet uit demografische cijfers. > 3. Gesprekken tussen mensen klinken menselijk. Ze vinden plaats in een menselijke toonzetting. > 4. Of je nu informatie, meningen, inzichten, afwijkende argumenten, of humoristische cursiefjes schrijft, de menselijke stem kenmerkt zich door een open instelling, een natuurlijke toon en spontaniteit. > 5. Mensen herkennen elkaar door het geluid van een dergelijk stemgebruik.

Het Cluetrain Manifesto is uit 1999 en nog steeds actueel

Voor personal bloggers kun je, zoals gezegd, Markten heel goed vervangen door het woord en begrip Gemeenschappen, want als personal blogger schrijf je meestal voor een Community van gelijkgestemden. Voor business bloggers geldt hetzelfde, zeker als je ook persoonlijk bevrediging wilt halen uit je activiteiten.

Voor een business blogger is het dus belangrijk om deze begrippen goed te verstaan. Regelmatig postings lezen en eigen postings schrijven staat nooit op zichzelf. Als bloggen simpelweg een handeling blijft die je alleen vanuit een zakelijk perspectief doet mis je de diepgang en de verbinding. Daarmee mis je ook de vreugde, de passie en de intimiteit van het delen van ervaringen, kennis en ideeen. Blogs krijgen pas betekenis als je beseft dat je publiceert in de context van de markt of gemeenschap waartoe je zelf ook behoort. Ook al richt je je op klanten, collega’s, of prospects, de openbaarheid van je medium vraagt om een besef van de plek en de rol die je inneemt. Als je die context begrijpt en aanvoelt kun je ook gemakkelijker je eigen stem vinden. Zo worden leven en werk een eenheid.

Blog basics for corporate bloggers | Het nieuwe spreken | Knowledge Notes | Weblogs, Rhetoric, Community, and Culture | Meer blogging | Hans on Experience (Blogging) | Oomph en Webloggen | Machtsmisbruik en Blog Ethiek | Links, Lives, Logs | Waar moet je weblog over gaan <

Advertenties

2 thoughts on “Je eigen stem vinden

Add yours

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: